Madis Kolgi ettepanekul kirjutasin ajakirja Teater. Muusika. Kino avaloo, mis tõukus "Teatri-raamatu" 100. aastapäevast:
Tänavu möödub sajand nooreestlaste
„Teatri-raamatu“ ilmumisest. Peale selle, et sellest raamatust
võib arvestada kunstinõudlikuma teatrikriitika sündi, saab siit
alguse ka teatriuuenduse meem, mis on teatrikriitikat ikka toitnud
ning kujunenud teatavaks mõõdupuuks – on näiteks olemas
Vanemuise omaaegsete uuendajate järgne teater, kuni
millenniumivahetuse eel hakkas esile kerkima ootus uue teatriuuenduse
järele.
Seda üllatavam on, et märkamatult
oleme jõudnud seisu, millest jaanuaris rääkis
nullindate-konverentsil Luule Epner: eesti teater on uuel sajandil
mitmekesisem ja vabam kui kunagi varem, aga samas keegi ei räägi
sellest enam teatriuuenduse võtmes, toda avardumist ei tajuta
plahvatusliku pöördena, teatriuuenduse mõiste ise pole enam kuigi
aktuaalne. Tekib küsimus, kas ei tähenda see ehk mingit olulist
paradigmanihet, väljumist modernistlik-nooreestilikust
kontseptuaalsest raamistikust, mida on oluliselt määratlenud
vajadus kuhugi „järele jõuda“. „Teatri-raamatus“ esitatakse
teatriutoopiaid, mis on endastmõistetavaks praktikaks kinnistunud
ehk alles nüüd viimasel kümnendil, ses mõttes ollaksegi otsekui
pärale jõudnud ning teatri lahendust vajavaid põhiprobleeme
mõtestatakse juba teistelt alustelt.
Mu meelest on sel asjade seisul mitu
põhjust. Esiteks muidugi see, et meie kultuur on hoopis teistsugust
tüüpi ja erineb omaegsete teatriuuenduste (või nende ihalemiste)
kontekstist – puudub põhiliin, kehtib paljusus, tasandilisus
hierarhilisuse ja teljelisuse asemel. Muutused ja uuendused ei mõju
sel alusel enam nii traumaatiliselt, sest nad ei ohusta vana ega
harjumuspärast, nad ei pea ilmumiseks enam vana eest ära lükkama.
Ühesõnaga, teatriuuenduse
kontseptsioon on modernistliku kultuuritüübi nähtus ning selle
tähtsuse kadu annab tunnistust sellest, et me elame
modernismi-järgses (nimme ma ei kasuta mõistet „postmodernne“)
kultuuritüübis, nii et see ei vääri enam isegi
problematiseerimist.
Aga selle
seletusega piirduda ei saaks. Mu meelest avaldub siin üks oluline
joon, mis defineerib teatrikunsti (aga võib-olla uusaegset kunsti
üldse). Omaaegne teatriuuenduse olulisus sai ikkagi tekkida sellele
pinnale, et teatril ja üldse kunstil oli ühiskonnas teistsugune
positsioon. Nõukogude ajal (nagu ka „Teatri-raamatu“ aegses
ühiskonnas) oli kunst inimeste eksistentsiaalse eneseteostuse ning
ühiskondliku positsiooni mõtestamisel palju olulisem, ta täitis
ülesandeid, mille täitmine mujal vallas oli raskendatud. Seetõttu
olid ka muutused kunstis suurema „ühiskondlik-filosoofilise“
kaaluga – uuenduse mõte polnud mitte ainult leida uusi
poeetikatehnilisi vahendeid, vaid uusi viise ühiskondlikuks
eksisteerimiseks. Nullindatel on eesti teater läbi teinud omajagu
poeetikalisi uuenemisi, kuid murdepunkti ei taju keegi, see pudeneb
paljude teoste tasapinnale laiali. Plahvatuse-taju tekib alles siis,
kui kunst hakkab tajuma, et ta peab võib-olla nood omaaegsed
funktsioneerimismustrid taas üles võtma – ja ma viitan siin
NO-teatri poliitilistele lavastustele, mille kohta võiks öelda, et
need on teatav tõesti arvesse minev ja tajutav teatrimurrang. Ehk
siis – selleks, et uuendus või muudatus mõjuks plahvatusena (et
uuendus tuntaks uuendusena ära), peab kunstipraktika olema midagi
enamat kui lihtsalt poeetiline praktika. Poeetika sfääri nähtuste
ümbermõtestamisest ei piisa plahvatuseks, kui sellega ei kaasne
mingit laiemat – eetilist, poliitilist, metafüüsilist –
uuenemisprogrammi.
See on ka (mullu Eestiski käinud)
nüüdisfilosoofi Jacques Rancière'i üks põhiideesid: kunsti
oluline funktsioon on nn „tajutava ümberjaotamine“, näidata
uusi tajumise viise, pakkuda välja ja järele proovida maailma
tajumise uuelaadseid viise; kunst on poliitiline (selle sõna avaras
tähenduses) just sedavõrd, kuivõrd meie poliitiline ja eetiline
identiteet sõltub teatavatest kindlatest tajumishierarhiatest. (Vt
artiklit ja Maarja Kangro käsitlust Vikerkaares 2012/4-5 ja
intervjuud Sirbis 14.06.2012) Nõnda on esteetilise uuenduse taga
ikka ühiskondliku uuenduse iha (mis nõukogude ajal oli paratamatult
kunstisfääri sublimeeritud, kuid ühtlasi sellesse ka õhukindlalt
suletud). Esteetika ja poeetika muutumine on tähendusrikas alles
siis, kui ta riivab ühiskondlikke „tajutava jaotumise“
põhimõtteid.
Arusaam sellest väljendub kas või
Suitsult pärinevas „Teatri-raamatut“ lõpetavas küsimuses: „Kui
palju on aga nende probleemide avaram lahendamine tegelikult võimalik
praeguse majandusesüsteemi raamides?“ Kuid seejuures on pisut
kõhedalt märgiline asjaolu, et raamatu kõige äärmuslikumad
utopistid olid dionüüsilist teatrit igatsev 21-aastane Barbarus
ning muusika, žesti ja
sõna liidust sündivat „lürismust“ kuulutav 24-aastane Semper.
Raamatu autorkonnast olid just nemad need, kes kolm kümnendit hiljem
läksid kaasa radikaalse modernistliku ühiskondliku
muutusteprojektiga. Ühest küljest tõestab see eelöeldut –
tõeline esteetika uuendamise soov sisaldab endas ikka ühiskonna
uuendamise püüdu. Teisalt aga osutab see piiridele kunstiliste
utoopiate teosktegemisel – tuleb säilitada teatav
„teostamatusprintsiip“ (vt selle kohta Jaak Tombergi huvitavat
artiklit Sirbis 5.10.2012), tuleb silmas pidada, et kunst saab
uuendada siiski „tajutava jaotumise“ printsiipe, ja hoiduda
kukkumast illusiooni, et esteetilise loogikaga saaks muuta
„tajutavat“ ennast, sest see viib välja utoopiate lühiseni.
Nõnda siis – kui kunstiline utoopia
tahab elujõulisena teostuda, peab ta hoiduma kahest äärmusest:
ühelt poolt tasalülitumisest pelgalt esteetiliste otsingute
probleemidesse, sest nõnda kaotab kunst oma tähenduslikkuse
ühiskondlike praktikate jaoks, teisalt lühiühendusest praktilise
ühiskondliku teostatavuse väljaga, sest nii kaotaks kunst oma
väärtusliku ja inimesele eksistentsiaalselt hädavajaliku
positsiooni võimalikkuste katselaborina ja tuleviku läbimängimise
paigana. Nende Skylla ja Charybdise vahelt tuleb kunstilisel
uuendusel läbi loovida, kui ta tahab olla loov kõige mõttekamas
tähenduses – kui ta tahab luua inimest ja tema tulevikku. Ma usun,
et see viimane oli ka „Teatri-raamatu“ idee, sest selle eesõnaski
öeldakse, et kirjutajate rahulolematuse allikaks on „usk
näitekunsti suurtesse ja kõrgetesse ülesannetesse“.
No comments:
Post a Comment