Teateid
Eesti tänavakunsti pealinnast
Tartu
kui Eesti „grafitipealinna” maine hakkas tekkima eelmise kümnendi
teisel poolel, kogudes üha rohkem jõudu ning olles nüüdseks juba
peaaegu endastmõistetav. Sellel on oma spetsiifilised põhjused,
millest olulisemad on kaks: see, et linnavõimud on tänavakunsti
suhtes olnud üsna liberaalsed, ja see, et tänavakunsti ja muu
kunstielu vahel pole Tartus teravat piiri.
Tartu
Kunstimuuseumi näitus „Tüüpilised indiviidid. Tartu grafiti ja
tänavakunst 1994-2014” on sellest teisest põhjusest väga hea
näide – oluline pole isegi mitte niivõrd see, et
tänavakunsti-teemaline näitus on linna kõige n-ö ametlikumas
kunstiinstitutsioonis (pealegi pole see esmakordne, grafitikunstnikud
on samas muuseumis varemgi esinenud), vaid pigem see, millise tee
kuraator Marika Agu on valinud. Otseselt tänavakunsti puudutab vaid
pooletunnine film, kus nii tänavakunstnikud kui muud nähtusest
kõnelevad, ning väike fotovitriin ilmekate näidetega (lisaks veel
Tartu grafitikunsti pioneeri, 90ndail alustanud Bachi kuub ja bling).
Näituse ülejäänud ekspositsioon koosneb video-, maali-, foto- ja
installatsioonikunsti teostest, mille abil tematiseeritakse hoopis
varjatud autorluse, flanöörluse ja avaliku linnaruumi probleeme,
mis on tänavakunsti puhul olulised. Nii et tänavakunst on sellel
näituse mitte niivõrd objekt, vaid pigem probleemiasetuse
lähtepunkt. Et selline „muuseumikunsti” ja tänavakunsti dialoog
on niivõrd loomulik, on juba iseendast oluline sõnum.
Tartu
grafiti sai alguse 1990. aastate keskpaiku, kui sellega hakkasid
tegelema punkbändi Nyrok City liikmed ning Tartu Hip Hop Clubi
tegelased. Põhiliselt oli see tollal ühe kitsama subkultuuri ala,
mis võttis eeskujusid välismaalt ning järgis kindlaid
grafitikonventsioone – signatuurikesksus, teatavad kindlad stiilid
ja temaatika jne. Tartu kesklinnas tavainimeste trajektooride
vahelises tühikus asunud poolelijäänud ehitis sai selle skeene
keskseks galeriiks (nüüdseks on see kadunud, seal on uus
kohtumaja). Kümnendi lõpupoole tuli neile ka järelkasvu uute
crew'de näol (nt EAS ehk Eesti Andekad Sodijad), kujunesid välja
linnakeskmest eemal asuvad esinduslikud galeriid, neist on tänini
alles ja aktiivsed raudteeäärsed pikad betoonmüürid mitmes kohas,
kuulsaim neist nn Betooni galerii (lähedal asuva sellenimelise
tänava järgi). Neis on eelkõige klassikalised throw-upid ja
masterpiece'id (nagu grafitikunstis signatuuride komplitseeritud ja
kunstipärastatud vorme nimetatakse), aga mitte ainult;
grafitikultuuri hierarhias asuvad need kõige kõrgemal, lihtsaid
tag'e ega harjutustöid neis kohtades ei leidu.
Tollal
polnud Tartul võrreldes Tallinna või teiste linnadega mingit
eripositsiooni („Tüüpiliste indiviidide” kataloogis mainitakse
isegi, et Tartu grafitiskeene oli Tallinna omast mõnevõrra
konservatiivsem ja jäljenduslikum).
Uue
kümnendi keskpaigas elas Eesti tänavakunst üle väikese mõõna,
mis oli eelkõige tingitud võimule pääsenud uuskonservatiivse Res
Publica grafitivastasest meelsusest, nii et linnaruumi „puhastamine”
hoogustus mõneks ajaks (ning Tallinnas on linnavõim senini grafiti
suhtes vaenulikum kui Tartus).
Uus
tõus Tartus tuli umbes 2007-2008, kui esile kerkis tänavakunst, mis
ei olnud nii otseselt seotud senise hiphopikeskse skeenega.
Tänavatele – ja üsna linna keskmesse – hakkasid tekkima teosed,
mis olid keerukad stencil-tehnikas pildid (mõnikord olid need isegi
kunstiklassika „reprod”, nt Wiiralti „Absindijoojad”),
tuntuks said uued nimed Edward von Lõngus ja MinajaLydia (aga nende
kõrval ka nt otsekohesema poliitilise sõnumiga Von Bomb või
avalikku ruumi naivistlikke maale tegev Kairo). Igal juhul polnud see
enam ühe kindla subkultuuri sisene mäng, vaid konventsioonivabam ja
ühesemalt kunstina esitatud nähtus. Ilmselt on oluline, et osa
neist uutest tegijatest olid Tartu Kõrgema Kunstkooli taustaga
(kuigi ka Bachil oli sama taust). Tekkis uus galerii – Vabaduse
galerii Vabadussilla all ja ümbruses, kuhu teoseid tekkis
märkimisväärsel kiirusel ja hulgal. 2010 alustas Tartus
Stencibility festival, mis on kutsunud Tartusse tänavakunstnikke ka
mujalt (eelkõige Tallinnast, aga ka nt Kashink ja MTO
Prantsusmaalt), nii et tänavakunsti on hakatud juba süsteemselt ja
organiseeritult linnaruumi paigutama. Samal ajal on märke mõnede
kunstnike „etableerumisest” - nt Tartu Kunstmuuseum on ostnud oma
kogudesse Edward von Lõnguse ühe teose šabloonid,
tänavatelt tuttavaid stencil-teoseid müüakse lõuendile maalitult
oksjonitel ning näidatakse näitustel.
Võib-olla
oleks Tartu tänavakunsti positsiooni kohta ilmekad paar konkreetset
näidet. 2007. aastal kirjutati Rael Arteli Galerii näituse osana
näituseruumi lähedale Kompanii tänavale Erkki Luugi lause „Miski
pole olulisem kui see lause”. Tookord kasutasid kunstnikud
tänavakunsti vahendit, et luua „kaasaegse kunsti” väljale
kuuluv teos. See jäi sinna pikaks ajaks seisma ning muutus
harjumuspäraseks, olles teatav embleem Tartus tegutsevale
kirjanduslikule ja kunstilisele eksp-grupeeringule. 2012. aasta
jaanuaris, kui toimusid protestid ACTA vastu, värvis von Lõngus
selle lause musta värviga üle ning kirjutas juurde „ACTA, PIPA,
SOPA”. Tänavakunstnik lõi nõnda tänavakunsti konventsioone ja
lubatavusi kasutades uue poliitilise sõnumiga teose. See tekitas
korralikku furoori, põhjalikult arutleti selle üle, kas tegu on
vandalismiaktiga varasema kunstiteose vastu või tuleb seda võtta
kuidagi teise loogika järgi, kas algne teos on hävitatud või
saanud uue tähenduskihi, kas algteos allub tänavakunsti reeglitele
või mitte. Igal juhul oli see näide, kuidas tänavakunst tungis
järsku „päriskunsti” valdustesse ning isegi rääkis selle
keelt, kasutades ära kunstiteose ainulaadsuse kontseptsiooni. Nii et
„päriskunsti” ja tänavakunsti dialoog toimub mitte ainult
viisaka aktsepteerimise kujul, ja too juhtum oli kindlasti üks
punkt, kus tänavakunst sai paljude inimeste peas mõtestatuma kuju.
Teine
juhtum oli 2013. aasta suvel, kui linnavalitsusel tekkis mõte
Vabaduse galerii „puhastada”. Uudis levis ning tekitas ägedat
vastuseisu, nii et linnavõim otsustas pakkuda kompromissi –
puhastus küll viiakse täide, kuid osaliselt, nii et Stencibility
korraldajad asjatundjatena otsustavad, mis on väärt allesjätmist.
Pärast lühikest mõtlemist lükkas Stencibility pakkumise tagasi,
kuna see olnuks vastuolus tänavakunsti toimimispõhimõtetega.
Lõpuks teostati valik puhastusmeeskonna suva järgi, kuid hiljem
pole linn enam samalaadset asja ette võtnud.
Ja
võib-olla on olukorra mitmekesisuse suhtes kõnekas ka see, et Tartu
suurim tänavakunsti teos on omaaegse rebeli Bachi tervet majaseina
kattev pilt, mille oma hoone kaunistuseks tellis temalt pank...
No comments:
Post a Comment