Vikerkaares ilmus kimp Jaan Ajaliku ja Aare Pilve tekste. Üks neist on "20 000 ljööd vee all II", mille kohta toimetaja ütles kommentaariks, et "otsekui kahe juba klassikalise žanri, wimbergi ja mudlumi ristand, mida on vääristatud veel millegagi". Sellel on ka lühike esimene osa, panen nad siia mõlemad üles.
20 000 LJÖÖD VEE ALL
gass,
krass,
uass,
kamass,
lass,
zill,
emtejott,
eekapee,
etekavell,
ennesvee,
sanepidjaam,
ennelkapee,
orgkomitee,
epetee,
komsorg,
sorvo,
kekk,
perbüroo,
veksa,
tett,
ükatee,
tee-errüü,
trev,
tipp,
aatekaa,
eke,
konss,
ekseko,
peda,
ennefesvee,
ee-elkaennüü,
saksadeevee,
õmm,
epa,
eüe,
geebedee-kaapetee,
sovtransavto,
ratt,
punanerett,
ramm,
veetekaa,
aakaeskaa,
almavüü,
tsikk,
jottemkaee,
eevepee
20 000 LJÖÖD VEE ALL II
Mu
esimene sõna olevat olnud „auto“ – sõitsin võileivaga mööda
köögilauda ja ütlesin „outu“.
Ise
ma seda ei mäleta. Aga ma mäletan, et ma suutsin lõpuks autosid
hääle järgi eristada – ma ei pidanud aknast välja vaatama, et
teada, kes parajasti õue sõitis. Onu Edgaril oli valge Sigulii,
ühekordsete ümmarguste tuledega (olid ka kahekaupa paaris
esituledega sigullid) – pisut kõrgem sahisevalt pehme hääl. Onu
Jaanil oli hallikas Moskvits – pisut madalam ja jämedama
mürafaktuuriga heli (Jaanil oli ümmarguste paaristuledega mosse,
olid ka moodsamad kandiliste laternatega, nonde hääles oli lisaks
mingit nurruvat rõminat, ja olid pisut vanemad, millel olid ees
ühekordsed ümmargused ning taga teravate otstega piklikud tuled ja
pagasniku ümber kahel pool olid kõrgemad servad – selline oli
meil endil, aga ta läks katki enne, kui ma autodest tõsisemat sotti
hakkasin saama). Onu Matil oli kollane Volga, millega ta taksot
sõitis – rahulik voogav sügavama ja laiema tämbriga surin. Onu
Vellol oli valge Saparoosets – valjem põrin, mingi selgelt
eristatav põkk-põkk oli seal sees (seda sai järele teha, kui
koguda sülge kurgulae tahaotsa ja lasta sel hääle käes
vibreerida); sapakas oli teistmoodi, sest tal polnud tagumisi uksi ja
pagasnik oli ees. Isal oli järjest kaks veoautot (mille kohta ma
alguses ütlesin „veaauto“; kui mulle pärale jõudis, et „veo-“
ja et sellel nimel on mõte sees – need on autod, millega veetakse
–, siis tekkis uus mõistatus, et miks sõiduautosid sõiduautodeks
nimetatakse, sest sõidavad ju ometi kõik autod). Mõlemad isa autod
olid Gassid, alguses too vanemat sorti eest kitsamaks mineva ninaga,
halli kabiiniga; heli oli mõistagi suurele autole sobivalt tugevam,
mingi sisemise pehme kriginaga, mida saatsid auto kõikumisest
tulevad käginad, kui isa aeglaselt ümber majanurga meie akende alla
või keset hoovi seisva pärna alla keeras – nagu laev. Teine Gass
oli uuem, kandilise ninaga, tumerohelise kabiiniga, selle hääl oli
madalam ja mürisevam. Millalgi sõitis isa veel Pirukaga – see oli
oranž furgooniga mosse. Mingil ajal lisandus hoovi autodele veel
Elja peigmehe Saša uutsorti kandiliste laternatega Sigulii, ainult
nüüd nimetati neid juba Ladadeks, tagaklaasil oli kiri „Lujaa
laatua Lada“.
Muid
autosid nägi tänaval, käisin neid Kingissepa ja Tallinna tänava
nurgal vaatamas. Sõitsin rattaga sinnani, vaatasin autosid ja
valisin välja, milliseks autoks mu ratas nüüd kehastub. Ma ei
mäleta, aga loogiline on, et ma valisin ta välja aleatooriliselt –
midagi umbes laadis, et vaatasin esimese tuleva auto numbrimärki,
võtsin sealt esimese numbri – või kõikide numbrite summa – ja
siis lugesin niimitu autot; see on näide valikutoimingu kohta, ei
mäleta konkreetseid protseduure. Ja siis sõitsin sealt alla
(ristmikul oli väike kõrgendik, kust alla sõites sai hoogu) ning
kujutlesin, et sõidan selle autoga. Kas on õige öelda, et mina
kujutlesin? Kas ei peaks ütema, et tema kujutles – sest praegu
pole ma vist küll võimeline kujutlema, et mu ratas on mingi
konkreetne auto kõigi oma eripäradega? Aga kes siis veel seda võiks
mäletada? Mina olen praegu ainus, kes suudab tolle Aare kujutlusi
mäletada. Ma võiks ju öelda, et ma olen toda Aaret väga lähedalt
tundnud, lausa naha alt ja aju seest – aga kus oli siis tollal see,
kes praegu ütleb, et on teda tundnud? Seda ütlejat seal küll kohal
ei olnud – või siis äkki oli, aga teda tunneb sealt hetkest ära
võib-olla ainult see Aare, kes praegusest kolmkümmend aastat hiljem
olemas on ja kes võib öelda, et on tundnud mõlemat varasemat. Või
kuidas, vana Aare?
Olid
suured Zillid, natuke kurja näoga ja korraliku baritonmürinaga, mis
polnud ühtlane, vaid meenutas natuke nagu mingit põrisevat
propellerit. Üksvahe oli onu Jaagul ka Zill, mis seisis õue peal.
Siis olid Kamassid, ilma ninata, lameda esiotsaga, nende hääl oli
kuidagi rahisev, pehme ja nagu mingi kõrin oleks sees olnud, umbes
nagu häälega hingamine, midagi lohejat. Need olid sageli suurte
furgoonidega, sinine kiri „Sovtransavto“. Neile sarnase häälega
olid Ikarussid, ilusad bussid, mis olid kas kollased
(linnaliinibussid) või alt punased ja ülalt valged
(ekspressbussid). Nende hääl oli minu lemmik, jõuline, aga samas
mahe, tämbris midagi teralist, rebaslikku ja rafineeritut – väga
selgesti eristuv kõla, kuidagi suursugune ja intelligentne. Enamus
busse olid Lassid – nende hääles oli mingi vokaalsus sees, mingi
sile selgus (kuigi mõnikord oli mingi propellerjas vibra ka); sageli
ümisesin bussi mootoriga kaasa, püüdes saavutada unisooni,
jälgides, kuidas käiguvahetus on nagu hingetõmme mootori üminas
ja kuidas mootori hääl voolab aeglaselt kõrgemate toonide suunas.
Olid ka vanad Lassid, millel oli kumer tagakülg ning kumerad
aknakesed ülal nurkades, neid jäi üha vähemaks, millest oli
kahju, sest nad meeldisid mulle uutest Lassidest rohkem. Olid veel
Pass-bussid, tömbi esiotsaga, otsekui murelikult mõttes näoga,
nendega sõitsin harva, neil oli mingi õrnalt õiendav või nõudlik
toon juures, samuti mingi jämedam vibra. Natuke sarnased nii näolt
kui häälelt olid Uassid, mida oli nii mikrobusside kui väikeste
veo- või furgoonautode kujul. Olid veel Kassid, suured veoautod, aga
neid oli nagu vähe ja ei saanudki vist õieti selgeks, mille poolest
nad erinevad. Siis olid veel Villised, riidest kabiinidega, suviti
lahtised, nendega unistasin sõita, aga sain vaid korra – talvel
külma ilmaga, nii et polnudki nagu huvitav. Olid veel Latvija
mikrobussid, mille nime ma tollal ei teadnud, kutsusin neid
„marssuuttaksodeks“ (nii nende kohta öeldi – marsruuttakso,
sest neid kasutati põhiliselt linnade vahel ilma vahepeatusteta
sõitvate bussidena, kuhu eelmüügist pileteid ei ostetud); neil oli
kaldus eenduv nina ja Volga moodi mahe surin. Olid veel mingid
kandilisema moega ja lühikese tömbima ninaga mikrobussid, mille
hääl oli kähisevam ja põisjam, aga mille nime ma ei teadnud.
Muidugi võis Tallinna tänaval aeg-ajalt näha ka erilisi masinaid –
traktorid, mille hääl oli rärärärärä; traktorite eriklass olid
kopaga traktorid, mis eristusid värvilt – tavaliselt olid
traktorid sinised, need aga mingi helekollase ja sinise
kombinatsioon; uuemal ajal ilmusid veel punased ühtlasema saundiga
traktorid; võimsad hiigelratastega Bellarussid, mille madalas
träninas oli ka mingi vilin sees; linttraktorid, omaette disainiga,
enamasti heleoranžid, sageli sahaga; traktoreid eristas veel see, et
nende suitsutoru oli püsti kabiini kõrval; punased õõtsuvad
kombainid, mille häält ei mäleta, aga mida joosti vaatama kui
erakordset nähet – ju siis pidi hääles olema midagi, mis andis
märku, et tuleb joosta (mingi Kamassi ja Ikarussi kanti tämber?);
teerullid, mis sõitsid aeglaselt ja unnates ning rullide metalli
klobisedes. Omaette klass olid autod, mis pritsisid tänavale vett
(kuidas me neid nimetasimegi – pritsiautod?), enamasti Gassid või
Zillid, mille aeglast kulgemist veesihina saatel oli huvitav kaasa
kõndida ja mis tekitasid kuivadel päevadel väikse kognitiivse
nihke, sest asfalt jäi nende järel vihmase ilmega. Oli
prügikastiauto, mida jälgisin tagatoa aknast, kui ta konteinereid
vahetas – Gass, millel oli kasti asemel prügikastide platvorm,
lisaks ka väike kraana peal, mida juhiti platvormi serva all
olevatest väikestest hoobadest. Päris kraanaautod olid enamasti
Zillid. Tuletõrjeautod olid vist enamasti Zillid, miilitsal enamasti
Moskvitsid või Villised (aga mitte riidekattega, vaid üleni
plekist), kiirabil Latvijad või vahel ka Uassid; kõigil oli eristuv
sireen – tuletõrjel jämedalt üürgav pasun, kiirabil hele
aeglaselt tõusev ja langev sopran, miilitsal ekstravertne kiirema
rütmiga tüüdüü-tüüdüü. Kõigil olid vilkurid peal; vilkur
oli miskipärast ka kollase furgooniga gaasiavarii-autol (uuem Gass),
aga ma ei näinud seda kunagi vilkumas. Gaasiballoone toodi autoga,
millel oli kasti asemel mingi restisarnane asi, kuhu balloonid olid
külili ritta pandud, mees tõmbas metallkonksuga ballooni välja ja
hiivas õlale. Olid saha-autod – kollased traktori moodi masinad,
suur rullhari all ja sahk ees, esirattaid ühendas kabiiniga pikk
rauast tala.
Mõnikord
väga harva võis näha sõiduautosid, millel oli rool paremal pool –
ühtedel mu vanemate noorpõlvesõpradel oli selline pikap-Moskvits.
Olid Niivad, kõrgemad ilma tagausteta ja ilma pagasnikuta
sõiduautod, mis aga polnud kunagi eraautod, vaid tööautod (hiljem
olengi lugenud, et need olid põllumeestele mõeldud moodsad
džiibi-tüüpi masinad).
Vahel
võis näha vanu autosid – vana Volga, ümarate joontega suuremat
sorti sõiduauto, vana Moskvits, samuti ümar, aga keskmise
suurusega, neis oli midagi vanaemalikku, ja päris vana Moskvits,
pisike kuudike, nagu ilus nipsasi, väga hubane; aga nende hääli ma
eristama ei õppinud, neid oli harva. Küll aga oli uuest sapakast
eristatav vana sapaka ehk maantemuhu hääl – see oli uue omast
veelgi põrravam ja mulisevam, mingi kuulipilduja moodi tärin oli
seal. Olid Pobeedad, väärikad kumera seljaga masinad, mis tundusid
vanade Volgade sugulased olevat, mõlemad meenutasid poolkiila peaga
ümara näoga vanamehi. Aeg-ajalt võis näha undavaid
ekskavaatoreid. Oli Leivaauto – minu meelest täitsa omaette
automark, helehallid furgoonautod, mille külje peal oli „Leib“
ja „Hleb“ ja millel oli sile lahke nägu (kuigi sama välimusega
olid vist ka Piimaautod). Olid Invaliidiautod – kastisarnase ilmega
pisikesed masinad, häälelt põkatsid; kui aknast sisse vaadata,
siis polnud tal pedaale, vaid mitu kangi. Olid pikad Tšaikad –
need olid ainult mustad ja nendega sõitsid tähtsad ninad, neid nägi
harva (ükskord, kui käisin õhtupoolses vahetuses koolis, jäin
tundide lõpus kõige viimasena üksi klassi kohmitsema, õpetaja oli
ka, kui sisse astus koos kaaskonnaga mees, keda ma olin näinud
telekas – Indrek Toome, ütlesime vastastikku tere, all kooli ees
nägin hämarikus seismas Tšaikat – oli elamuslik). Olid veel
nürinurkse näoga tumerohelised sõjaväe veoautod (Krassid?).
Omaette
häälteliik oli muidugi uste hääled – sõiduautodel mahedamad
(Siguliil vist kõige viisakam, pigem pehmete plõksude kimp kui
mütsatus), veoautodel plekised kolakad või kõmakad, busside
automaatselt avanevatel ja sulguvatel ustel pahh-kss koos väikse
kolina, kiiksu või kääksuga, oleneb, kui kulunud uks oli.
Ekspress-Ikarusside peaaegu hääletud uksed oli selle kõrval juba
täielik subtiilsus ise – väike hõngus avanemisel ja õrn
põntsatus sulgumisel
Millalgi
tekkisid suuremat sorti sinised valgete katustega furgoonautod, ja
siis ka need valged matkaautod, millel on furgooni asemel väike
elamine, aga see langes vist juba aega, kui mu autohuvi hakkas
mööduma. See saigi otsa juba enne, kui autodekliima pöördus, sest
kui üha rohkem tekkis välismaa autosid, siis ei äratanud see enam
minus mingit erilist kirge, nii et neid ma enam selgeks polegi
saanud. Mersu veel tunnen ära (temas on midagi volgalikku), ja
Ferrari ka (ta on lihtsalt nii stiilne), aga ülejäänud autod on mu
jaoks üsna ühtlane segane mass (no neid üleelusuurusi Ameerika
autosid ka muidugi eristan Euroopa ja Aasia omadest). Häältest ei
maksa rääkidagi – diferentseerimatu võõrkeel.
Seejuures
ma ei tundnud iial huvi autode kui masinavärkide vastu, mootorid või
autode juures nokitsemine ei huvitanud mind üldse; see oli puhtalt
esteetiline, aistiline, meeleline huvi autode kuju, hääle,
liikumisviisi vastu – nad olid kaunid kineetilised ja helisevad
esemed, mille puhul käis muidugi juurde ka tähelepanu selle
kogemuse (või kujutluse) suhtes, kuidas nende sees „olla on”;
nad olid teatavad aistilise „liikumises-asumise” seadeldised,
teatav kunstivorm – kulgev ja mühistav arhitektuur.
No comments:
Post a Comment