Tartu Linnaraamatukogu 100. sünnipäeva ürituste hulgas on ka Annika Hramovi ja Tiina Sule koostatud näitus "Kirjanikud soovitavad". kokku 21 inimest räägivad raamatutest, mida oluliseks peavad, kokku koguneb päris suur hulk raamatuid. püüdsin näitusekataloogi järgi teha väikest statistikat, ja sain sellise n-ö "keskmise eesti kirjaniku lugemislaua": kõige sagedamini (neljal korral) mainitakse erinevate soovitajate poolt Hendrik Lindepuu tõlkijategevust (Miloszid, Szymborska, Zagajewski, Tokarczuk); kolmel korral mainitakse Jan Kausi (erinevaid teoseid); kahel korral nimetatakse selliseid raamatuid: Dostojevski "Idioot", Laozi "Daodejing", Jaak Leeri "Savumees Einaril on buss kogu aeg katki", Jürgen Rooste "Higgsi boson", Carlos Ruiz Zafoni "Tuule vari", Urmas Vadi "Tagasi Eestisse"; kahel korral, kuid erinevate raamatutega mainitakse veel selliseid autoreid: Vahur Afanasjev, fs, Mehis Heinsaar, Maarja Kangro, Andrus Kivirähk, Tammsaare, Dante. aga nimetatakse veel igasugust kraami, ja see osa ongi vist tegelikult see kõige huvitavam.
ise kirjutasin nii:
Laozi „Daodejing“
Erich Fromm „Armastuse kunst“
Albert Camus „Pagendus ja kuningriik“
Madis Kõiv „Studia memoriae I.
Rännuaastad“
Mart Kalm „Eesti 20. sajandi
arhitektuur“
John Fowles „Maag“
Nikolai Baturin „Kentaur“
Minu soovitused on üsna enesekesksed,
püüdsin lihtsalt mõelda raamatuid, millest mul on erilised
isiklikud mälestused. Neli esimest on minuga kaasas käinud juba
murdeeast või varanoorusest saadik. Laozi iidne tekst ei vajagi
õigupoolest kommentaare, mu isiklikus vaimses sfääris võiks selle
kohta kindlasti kasutada mõistet „tüvitekst“. Minu pähe on ta
kulunud Linnart Mälli lakoonilises ja sugestiivses tõlkes, mis
mõjub algupäraselt eesti keeles kirjutatud luulena, kuid sama hästi
võib soovitada ka uuemat ja mõne külje pealt üksikasjalikumat
Jaan Kaplinski tõlget; õigupoolest olekski soovitav neid korraga
lugeda, et saada pilti algteksti tõlgenduslikust ruumikusest.
Erich Frommi „Armastuse kunst“ on
küll kirjutatud üle poole sajandi tagasi, kuid on kõnekas
tänapäeval ehk veelgi rohkem. Filosoofilise tõsidusega (ja mitte
eneseabiraamatu kerglusega) kirjutatud teos sellest, mida õigupoolest
tähendab armastus ja kuidas armastama tuleb õppida. Fromm seob ühte
isikliku ning ühiskondliku plaani ning näitab, kuidas sotsiaalsed
hädad saavad alguse oskamatusest armastada. Kirglik ja
sügavamõtteline raamat.
Albert Camus' puhul tahaksin lisada
veel mitu teost, kas või „Sisyphose müüdi“ ja „Õnneliku
surma“, aga nimestikku valisin tema kogutud lühiproosa köite, mis
ehk koondab tema mõtte ja loomelaadi eri külgi kõige
ülevaatlikumalt. Kõige haaravam on tema teostes olnud minu jaoks
see, kuidas ta näitab ilma jumalata ja lootuseta inimese võimalust
kogeda siiski olemasolu karmi ja illusioonitut rõõmu – ja kõige
jõulisemalt suudab ta seda teha lihtsalt kirjeldades merd,
päikesepaistet, õhtust tuult. Kui mõtlemise pingsus on ühendatud
avatusega meeleliselt tajutava suhtes, võlub see mind alati.
Viimane kehtib ka Madis Kõivu kohta.
Ka Kõivu puhul tahaks lisada terve rea teisi tekste. Ütlen
siinkohal lisaks vaid seda, et kui ma keskkooli ajal lugesin
„Rännuaastaid“, tundsin, et kui mina oleksin kirjanik, tahaksin
kirjutada just sellist proosat, sest just selline kirjutamisviis on
absoluutselt mõttekas.
Mart Kalmu suure
arhitektuurimonograafia seltsis olen veetnud pikki õhtuid,
kujutledes näiteks, kui teistmoodi ja meeldivam linn oleks Tallinn,
kui omaaegne Saarineni generaalplaan oleks teostunud, või
mõlgutades, kuidas stalinistlik arhitektuur jätkas tegelikult üsna
sujuvalt 1930. aastate lõpu arenguid, otsekui polekski murrang nii
järsk olnud, kui on tavaks kujutleda. Ilmselt sellest raamatust sain
külge harjumuse linnades ringi käies puhtalt maja välimuse järgi
mõistatada, mis ajal on mingi maja ehitatud; see muudab ruumis
liikumise ühtlasi ka eri ajakihtide vahel liikumiseks, ruumile tuleb
üks mõõde juurde. Väga loetavalt kirjutatud ja väga hariv
raamat.
Fowlesi „Maag“ ja Baturini
„Kentaur“ on kaks romaani, mille puhul olen aru saanud, mida
tähendab „raamatute neelamine“ – kuigi mõlemad on väga
paksud romaanid, lugesin kummagi läbi paari päevaga, tekst lihtsalt
hoidis oma haardes. Baturini puhul oli see ehk eriti üllatav, sest
teose poeetiline stiil on ju pigem raskepoolne, ometi oli sisuline
põnevus ning teksti meisterlikkus see, mis üha edasi kiskus.
Fowlesi romaanist ma parem ei räägigi, tagantjärele tundub see
äkilise ja sügava sõltuvusse sattumisena. Tihked ja küllased
raamatud.
tagantjärele mõtlesin, et oleks pidanud lisama veel ühe raamatu - Emil Tode "Mõõt", 1996. aastal ilmunud filosoofiline (isegi religoosne?) päevikpoeem, mida ma ise pean Õnnepalu üheks võimsamaks raamatuks, võiks vist isegi öelda, et tema luule kõrgpunktiks. ma ei tea, kui oluliseks ta seda ise oma loomingus peab, nt valikkogus "Enne heinaaega ja hiljem" on ta selle avaldanud kärbetega. minu jaoks on tegemist raamatuga, ilma milleta ei saaks 90ndate eesti luulest täit pilti. ikka meenub vahel selle poeemi lõpp elust, mida elada on olnud jätta / oma astel, oma väike särav mürk / kätte, mis su tappis.
No comments:
Post a Comment