14/05/2015

Viktor Krassovski - "Pärast kaldkriipsu"

Tartu Üliõpilasteatris tuli välja Kalev Kudu lavastatuna Minski lavastaja, näitleja ja näitekirjaniku Viktor Krassovski "Pärast kaldkriipsu" (originaalpealkirjaga "Olukord nr 2222/..."). Pealispinnal lihtne, kuid sisemuses keerukas ja teravmeelne tekst ühe armastajapaari keerulistest suhetest eelkõige iseenda tunnetega.

Maitseprooviks üks tükike üsna näidendi algusest.




--------------------------

Neiu: (Mõtleb) Noh, julgemalt!!!! (võtab telefoni, valib numbri)

--------------------------

Noormees: (Mõtleb) Ära ole nüüd mage! (võtab telefoni, valib numbri)

--------------------------

Neiu: (Mõtleb) Kinni - halb.

--------------------------

Noormees: (Mõtleb) Kinni, ja ongi hea.

--------------------------

Neiu: (Mõtleb) Aga mis siin halvasti on, pärast helistan uuesti.

--------------------------

Noormees: (Mõtleb) Ja mis siin hästi on, pärast ei leia sa enam sõnu, hakkad nämmutama nagu mingi poisike.

-------------Paus. Mõlemal heliseb telefon, nad ehmuvad ja võtavad vastu.-------------

Neiu: (võtab ähmiga kõne vastu) Ema, sa helistad alati halval ajal... Mida? (kuulab ema)...

--------------------------

Noormees: (võtab ähmiga kõne vastu) Paps, leidsid ka aja helistamiseks... Mis kell on?... Kell on nii palju, et ma ei pruugi üksi olla, sa oled ju täiskasvanud inimene, sa pead aru saama (kuulab isa).

--------------------------

Neiu: Ema, kõik läheb hästi, neil on praegu selline periood, ega ilmaasjata märtsikuistest kassidest ei räägita, sa oled ju täiskasvanud inimene, sa pead aru saama, ema, ära nuta, palun (nutab), muidu hakkan mina ka nutma.

--------------------------

Noormees: (Sarkastiliselt) Peaasi, ära paanikasse satu, selles asjas tuleb pea külm hoida. Vasaku käe kahe sõrmega vajutad Ctrl — Alt... leidsid üles? Nüüd vajuta parema käe nimetissõrmega Delete (kuulab) veel kord? (kuulab) siis vajuta Reset (kuulab) arvutikasti peal on see nupp, sinna on juurde kirjutatud (kuulab) nüüd oota, arvuti teeb ise kõik. (kuulab) Ostad uue arvuti, siis läheb kiireks.

--------------------------

Neiu: ...Jah, vaatasin, juba lapsena. Aga mis ma sulle tollal ütlesin? Tantsuõpetaja, mis ta nimi oligi?... Joanna Smith on tema päris ema, mitte see nõiamoor, aga sina ikka «ei või olla, ei või olla»(kuulab) jah, ema, neil on kõik nagu inimestel (nutab), meil on see nagu persest tulnud, vabandust, ema.

--------------------------

Noormees: (Hasardiga) See pole mingi «Kasakad», selles mängus tuleb kogu majandus suunata kangelaste tootmisele ja neid kiiresti arendada, enne kui vaenlane seda teha jõuab (kuulab). Ei, ma ei tule (kuulab). Esiteks, ma olen juba sellest mängust välja kasvanud. (kuulab) Mul on kõik normaalne (kuulab), ah mis tüdrukud, istun kirjutan konspekte... olgu, helista, kui midagi on.

--------------------------

Neiu: ...Aitäh, ema, muidu ma lödistan kõik täis (kuulab). Ah, konspekte kirjutan, referaate — õudus. Tšau, ema. Aitäh, et helistasid.



-------Paus. Noormees valib neiu numbri.---------



Noormees: Tere.

Neiu: Tere.

Noormees: Mis teed?

Neiu: Midagi.

Noormees: Oled üksi?

Neiu: Jah.

Noormees: Tulen äkki läbi?

Neiu: Noh, tule.

Noormees: Kui ei taha, ma ei tule?

Neiu: Ei, hoopis sina «kui ei taha, ära tule».

Noormees: Ei saanud aru, sõidad mulle sisse või?

Neiu: Aga mis sa arvad, et võid minu poole tulla, kui ainult tahtmine tuleb? Kas ma olen sulle mingi automaat, kes alati tahab?

Noormees: Kurat, ma küsisin lihtsalt: «kas ma võin su juurest läbi tulla», aga sina vastasid: «no tule» niimoodi, nagu sa ei tahaks, et ma tulen, no ja mina omakorda mõtlesin, et «võib-olla ma tõesti ei peaks minema» ja ütlesin selle välja. Mis sa arvad, kas ma tegin õigesti?

Neiu: Ma sain sinust hästi aru. Ära tule!

Noormees: Hästi. Ei tule.

Neiu: (karjub) Ja ära tulegi!

Noormees: (karjub) Ja ei tulegi!!

Neiu: Noh, tšau siis.

Noormees: (pärast mõttepausi) Tšau!

-------------paus. -------------

Neiu: Halloo?

Noormees: Mis on!?

Neiu: Miks sa kõnet ära ei lõpeta?

Noormees: Miks mina pean lõpetama, kui sulle miski ei meeldi, siis lõpeta ise!

Neiu: Kuidas siis: lõpetan ära — sa mõtled, et lõpetan sinuga üldse ära. Pärast tulevad need «mehepisarad».

Noormees: (naerab) Aga sina ära karda, lõpeta ära.

Neiu: Mis mõttes lõpeta ära?

Noormees: Mõtle.

Neiu: (pärast mõttepausi) No tšau siis.

Noormees: Tšau.

-----------mõlemad lõpetavad kõne. Paus.----------

Neiu: (Mõtleb) Ma olen kindel, et ta ei saanudki millestki aru. Loll, nüüd ilmselt sajabki sisse.

--------------------------

Noormees: (Mõtleb) Ta ei saanudki ilmselt aru, mis juhtus. Nüüd vahib akna peal ja ootab, loll.

-------------Paus-------------

No comments:

Post a Comment