Kirjaoskusest
MICHEL
DE MONTAIGNE. ESSEID. Prantsuse k-st tlk Kristiina Ross. Eesti Keele
Sihtasutus, Tallinn, 2013. (Avatud Eesti raamat). 632 lk. 19.98 €.
Max Weber
kõneleb oma loengus “Poliitika kui elukutse ja kutsumus”
kutseliste poliitikute väljakujunemisest – see toimub vürstide
võimu koondamise käigus, kui vürst
aristokraatiaga võideldes ning neilt võimuvahendeid võõrandades
loob enda ümber nõunike ja ametnike võrgustiku, kes pole enam
temaga võimu jagavad ning võimu nimel konkureerivad vasallid, vaid
ilma iseseisva võimutaotluseta võimuteostajad vürsti teenistuses.
Weber toob ajaloost välja mitu põhitüüpi neist
“mitteseisuslikest” või seisuste servadel asuvaist rühmadest,
kelle puhul on oluline tunnusjoon nende kirjaoskus või haritus.
Esmalt oli selleks kihiks vaimulikkond, seejärel renessansi ajal
asendasid neid humanistlikud literaadid: “Oli aeg, mil
ladinakeelseid kõnesid ja kreekakeelseid värsse õpiti kirjutama
eesmärgiga saada mõne vürsti poliitiliseks nõuandjaks ja
ennekõike tema poliitiliste memorandumite koostajaks.” [M. Weber,
Poliitika kui elukutse ja kutsumus. Tlk J. Isotamm. Rmt-s: M. Weber,
Poliitika kui elukutse ja kutsumus. Teadus kui elukutse ja kutsumus.
Tallinn, 2010, lk 64.]
Euroopas möödus see vürstide poolt toetatud humanistlike koolide
õitsenguaeg kiiresti, kutseliste poliitikute hulgas hakkasid
domineerima uued grupid – seisuslikust võimust võõrandatud
õueaadel, seejärel üha kasvavalt ülikooliharidusega juristid, kes
on õhtumaist riigivalitsemist juhtinud läbi revolutsioonide 20.
sajandi demokraatiani (parteidevaheline võitlus on loomult eri huve
esindavate advokaatide väitlus). Huvitav on aga see, et humanistlike
literaatide puhul toob Weber sisse võrdluse Hiinaga: Hiinas jäigi
“kauge mineviku keelemälestiste varal koolitatud ja eksamineeritud
literaat” – nn mandariin – poliitilise klassi põhiesindajaks
kuni 20. sajandi pööreteni (Weber toob näiteks, kuidas 19. sajandi
Hiina suurkantsler Li Hongzhang hindas memuaarides enim oma
poeetilisi ja kalligraafilisi saavutusi). Nõnda siis visandab Weber
ühe võimaliku alternatiivajaloo – Euroopa, kus riigivalitsemist
oleks kujundanud renessansi ajal tekkinud literaatide klass. Me
teame, mis Euroopas selle asemel aja jooksul tekkis:
valgustusajastust pärinev Kirjasõna Vabariik ning selle keskmena
intellektuaalide “seisus”, mis sageli (kuigi mitte alati) on
poliitilise eliidi suhtes paralleelne või oponeeriv eliit omaette
sümboolse “võimukapitaliga”, mis teinekord – eriti
pöördelistel aegadel – konverteerub reaalseks. Ja kuigi
õhtumaadel üldtunnustatud liberaalsete ja emantsipatoorsete
väärtuste süvenemine on tugevasti seotud just selle
ühiskonnakihiga, ei ole ta loomuomaselt demokraatlik – pigem
ühendab ta endas nüüdseks kadunud või positsiooni kaotanud
vaimulikkonna ja aristokraatia jooni, “vaimupreestri” ja
“vaimuaristokraadi” metafoorid on ju endiselt haritlaskonna
sümboolse kapitali kirjeldajateks. Nii et ilmselt ei oleks Euroopa
ühiskonnakorraldus jõudnud praeguse populistlik-demagoogilise
(nende sõnade nii positiivses kui negatiivses tähenduses)
demokraatiani, kui advokaatide asemel oleks poliitika jäänud
literaatide ajada. Tõenäoliselt kujunenuks see hoopis valgustatud
meritokraatiaks [Idee haritute või valgustatute eesõigusest valitseda on õhtumaist
emantsipatsiooni saatnud kogu aeg: meritokraatiat pooldasid ka
näiteks kodanikuõiguste eestkõneleja Voltaire ning liberalismi
üks isasid J. S. Mill (kes pidas õigeks, et kõrgemini haritutel
on valimistel mitu häält).], mis oleks aja jooksul loomulikult ka stagneerunud ja korrumpeerunud,
viies võib-olla lõpuks ikkagi revolutsioonideni, ainult et
rikastunute asemel oleks need oma sihiku suunanud eelkõige haritute
vastu, nagu juhtus Hiina kultuurirevolutsiooni ajal. Ka Euroopa
revolutsioonid on arukat ühiskonnakihti taga kiusanud, aga teistel
põhjustel – mitte kui vana võimu esindajaid, vaid kui
paralleelse, sümboolse võimu esindajaid, kelle riik asub
utoopilises kirjatähes, mitte konkreetses pragmaatilises aegruumis.
Muidugi on asjad veelgi keerulisemad, sest teisalt on Euroopa
revolutsioonid just nimelt tolle utoopilise kirjatähe lihakssaamised
– aga just siin ongi konks, sest utoopilise idee lihakssaamise (st
idee teatavasse lõpetatuse ja peatatuse seisu jõudmise) suurim
vaenlane on see idee ise, mis vabas vaimus loomuldasa ei või kunagi
endasse sulguda ja kinnistuda.
Nõnda
siis on Euroopa poliitilise klassi arenguloos umbes 17. sajandil üks
teeharu, kust olnuks võimalik suunduda ka teisiti; vabu kunste
tundvad renessansi humanistid olid poliitikategemisest arendanud
omaette kunsti (tuntuim neist mõistagi Machiavelli). Ja tahtmise
korral võib Montaigne’i kujutleda tolle teeharu illustratsiooni
või kehastusena. Päritolult küll aristokraat, kuid mitte põline
mõõgaadlik, vaid sündinud kaupmeestesuguvõssa, mis oli paar põlve
varem ostnud endale läänikoha; saanud põhjaliku humanistliku
hariduse, õppinud juristiks, et seejärel teenida kohaliku
kohtuparlamendi nõunikuna ning olla ka kuninga õukondlane ja
diplomaat. Elu teisel poolel eraldub ta oma lossi, et elada vaikset
elu lugedes, mõtiskledes ja kirjutades, kuigi seda katkestavad
avaliku elu kohustused (neli aastat Bordeaux’ linnapeana).
Sellisena ühendab ta endas mitme ülalnimetatud kihi jooni –
literaat ja juristist õueaadlik. Annan järele kiusatusele võtta
Montaigne’i tõmbumist oma Torni kujundina selle kohta, kuidas
Literaat eemaldub poliitilisest võimust, et saavutada oma kirjatöö
kaudu sümboolne võim väljaspool oma aegruumi pragmaatikat.
Seejuures
on just oluline, kuidas Montaigne kirjutab – see tähendab,
mõistagi, esseistlikult.
Inimesele, keda on tänapäeval kasvatatud kooliessee ja
arvamusartikli formaatide järgi, hakkab silma Montaigne'i
kirjutamise ebaotsekohesus: kuidas ta alustab ühest ja lõpetab
kuskil mujal, tekst kulgeb mitte sulguva ringina, vaid käänulise ja
harulise rajana (olles seejuures sisemiselt ikkagi väga sidus ja
sujuv). Näib, et sellise iseloomu saab tema tekst just sellest, mis
eristab Montaigne’i käe all sündivat uut žanri näiteks
traktaadist – traktaat püüdleb teatavale süsteemsusele ja
objektiivsusele (kas või ses tähenduses, et ta on oma objekti
keskne). Montaigne’i siuglev essee aga seab teljeks kirjutaja enda
subjektiivse vaatepunkti (ja sellesse vaatevälja satub loomulikult
korraga vasturääkivaid asju, mis annab tulemuseks teatava
skeptilise relativismi, mis Montaigne’ile on iseloomulik). Võiks
ehk öelda, et siin toimub teatav mõtlemise isenemine – mõtlemise
puhul muutub oluliseks, et mõtleb üks mina.
Eesmärgiks on mõtlemise vabadus, aga vabadus tähendab
vastutusvõimet – ja mõtlemise eest saab vastutada ikka ainult
ise.
Seepärast ei saagi sellest vabaduse allikast lahti lasta ning tekib
Montaigne’i subjektiivne esseistika. Juba poole sajandi pärast
ütleb Descartes “cogito ergo sum”,
mis hilisemas populaarses tõlgenduses seob mõtlemisvõime
paratamatult subjektiivsuse olemasoluga.
Montaigne’ile
järgnevail sajandeil toimub üha edenev subjekti emantsipatsioon
kõikvõimalikest kinnissüsteemidest, ja selle esirinnas on olnud
ikka literaadid ning intellektuaalid, kelle enda üks olulisi
emantsipeerumisi oli just punkt, mis Weberi järgi eristab õhtumaid
Hiinast: ühiskondliku võimusüsteemi eliit ise emantsipeerus
sellest süsteemist, käitudes edaspidi kas muutusi taotleva
alternatiiveliidina või siis luues omaette sümboolse “riigi”,
mis “pole sellest maailmast”.
Kuhu
me oleme selle asjaga tänaseks jõudnud? Nagu Kristiina Ross
Montaigne’i esseeraamatu järelsõnas (lk 619) viitab, “vohama
pääsenud” blogipidamise ajastusse. Kõik kirjutavad enda
subjektiivsetest mõtetest ning annavad selle avalikkusele lugeda, ja
pole tõesti raske kujutada blogipäistes sissejuhatust: “ma olen
ise oma [blogi] aine: sul pole mingit põhjust kulutada oma vaba aega
nii labase ja tühise asja peale” (lk 7). Loomulikult on see
üleüldise kirjaoskuse tulemus. Kui meritokraatia seisneb haritute
võimulolekus, siis demokraatia idee on selles, et põhimõtteliselt
igaüks võib olla võimul – ja järelikult peab igaüks olema
haritud.
Õnnepalu
ütleb: “Montaigne on esiisa. Temast on välja tulnud arvutu
perekond kirjanikke, üks teatud spetsiifiline moodsate sajandite
kirjandus…” [T. Õnnepalu, Inimesega leppimise püüded. Sirp, 18.10. 2013]
Nii see on – aga mitte ainult. Nagu kord lausus Madis Kõiv, “Kõik
inimesed haritakse kirjanikkudeks” [M. Kõiv,
Kõik inimesed haritakse kirjanikkudeks. Küsitlenud Astrid Reinla.
Vikerkaar, 1991, nr 3, lk 83–89],
ja seda saaks ümber sõnastada ka nii, et kõik haritakse
literaatideks, esseistideks. Haridus on läbi aegade inimestest just
nimelt “literaate” teinud, see pole mingi nüüdse aja eripära;
eripära on see, et esmakordselt maailma ajaloos haritakse kõiki
inimesi. Ja kuivõrd see on emantsipatsiooni tulemus, ja kuivõrd see
tänapäeva haridusliku demokraatiani viinud vabanemine lähtub
intellektuaalidest, kes mõtlevad vabade subjektidena ise
mõtteid, mis pole ette antud, st mõtlevad esseistlikult
selle sõna algupärases tähenduses, siis ei saa ka haridus sellest
mööda. Koolihariduses on essee oluline žanr, mida igaüks peaks
olema võimeline valdama – essee erivorm kirjand on meilgi olnud
eluvalikuid määrav piiripunkt. Blogimine on järgmine samm edasi,
inimesed on tänapäeval juba koolisunnitagi esseistid, ja juba on
hakatud sedagi valdkonda pedagoogika huvide kohaselt kodustama. [Juhuslikult valitud näide, kus õpetaja räägib, kuidas ta
integreerib blogimist esseekirjutamise õpetamisse: Shelley Wrighti
“Blogging is the New Persuasive Essay”.]
Mingis
mõttes haritakse demokraatia ajastul kõiki väikesteks
montaigne’ideks – subjektiivsuse-teadlikkusega kirjaoskajateks.
Kui miski on väga laialt kätte saadav, siis mõistagi ta ka
devalveerub – me võime selle näidetena rääkida näiteks nii
reality show’des
konveiermeetodil toodetavatest subjektsustest kui ka sügavamat
haritust pudendavast bürokratiseeruvast massiülikoolist.
Mida
meenutab selle keskel meile suure algustähega Montaigne? Meil on
külluses seda, mida tema ajal oli vaid valituil – kirjaoskust ja
teadlikkust iseenda subjektiivsest suveräänsusest. Me oleme teinud
omajagu edusamme, et üha rohkematel inimestel oleks see, mis oli
temal – Torn, st “oma koda” ja piisavalt jõudeaega (sest
mõtlemine vajab just neid asju), kuigi endiselt on palju neid,
kellel pole väsitava päevatöö kõrval piisavalt energiat või
aega, et oma Tornis istuda, hoolimata sellest et neil on kirjaoskuse
ja suhtelise heaolu näol olemas eeldused. Ja siinkohal ei tule
rääkida mitte ainult n-ö tavalisest tööinimesest, vaid ka
suurest osast tänapäeva haritlastest; katoliiklik filosoof Josef
Pieper [Siinses kontekstis tuleb
küll öelda, et Pieper oma vaadetelt küll oponeerib modernsusele,
mis tema jaoks algas just Montaigne’ist.]
on juba 1948. aastal oma teoses “Musse und Kult” (“Jõudeolek
ja kultus”) rääkinud akadeemia proletariseerumisest, mis seisneb
selles, et akadeemilisi õpetlasi käsitatakse üha enam teatud
“intellektuaalsete töölistena”, mitte enam vabade uurijate ja
mõtlejatena – proletaarlasi aga iseloomustabki eeskätt see, et
neil on vaimset viljakust võimaldava jõudeaja asemel vaid puhkus,
mis on mõeldud pelgalt energia kogumiseks, et olla pärast puhkust
võimalikult efektiivne (ja kes söandaks öelda, et see mure pole
tänapäeval aktuaalne). Nii et Torniga on nii ja naa, ja pigem
näivad tulevikustsenaariumid seda meist kaugendavat. Kuid
ennustatakse ju elukutseliste poliitikute klassi kadu: “üleüldine
valimisõigus, lugemis- ja arvutamisoskus ning viimastel
aastakümnetel interneti levik on võtnud võimulolijatelt pühaduse
kaitse. … Mingi kombinatsioon otsedemokraatiast ja kompetentsete
ametnike klassist näib üha võimalikuma väljapääsuna.” [A. Lobjakas, Poliitik kui iseenda vaenlane. Postimees, 02.07.2014]
Otsedemokraatia kvaliteet sõltub aga olulisel määral sellest, kui
palju on otsustajail Torni-aega. Kuni see aeg pole käes, kulub
montaigne’ilik haritud stoiline skeptitsism marjaks ära.
P.S.
Ma pole pädev tegema tõlkekriitikat, aga tuleb öelda, et tõlkija
Kristiina Rossi, antiiktsitaatide toimetaja ja tõlkija Marju Lepajõe
ja toimetaja Kajar Pruuli koostöös on sündinud tekst, mis oma
rafineeritusele vaatamata mõjub väga loomuliku ja sujuvana ega
tuletanud mulle kordagi meelde, et on tegelikult tõlge.
No comments:
Post a Comment