EESSÕNA
Järgnevad kaks
artiklit kuuluvad mõtteliselt suuremasse tervikusse, püüdes
erinevatelt suundadelt lähenedes valgustada fiktsionaalse/figuraalse
tekstiloome osa eneseidentiteedi konstrueerimisel ja ümbertöötamisel.
Olen antud juhul siiski loobunud varasemate artiklite ühendamisest
ühtseks tekstiks, esiteks seetõttu, et pole tahtnud lõhkuda nende
sisemisi mõttearendusi ja põhjenduskäike (mis sisaldavad peale
siinse ühisterviku ka teisi sihte), teiseks seepärast, et toda
mainitud mõttelist tervikut ei saaks vaid nende kahe teksti põhjal
täielikult kaardistada, vaid kaasata tuleks veel mitut teksti.
Seepärast piirdun siinkohal visandiga, kus püüan põhjendada, miks
alljärgnevad artiklid kokku kuuluvad.
Artiklis
"Minakirjutusest" on käsitletakse eristust identiteedi ja
ipseiteedi vahel - identiteet on samasus teatavate rollide ja
kontekstidega, ipseiteet aga on enesesamasus, mis säilib ka rolli-
ja kontekstisamasuste täieliku ümbervahetumise puhul. Seega on
ipseiteet too aluspõhi, millel saab toimuda enesemääratluste ja
identifikatsioonide konstrueerimine ja ümberkujundamine, st
eneseloome ehk autopoiesis. Ipseiteet ei paku indiviidile mingit
temaatilist "sisu", vaid eneseks-oleku pidevuse taju, mis
võimaldab ennast üha muuta ja ümber defineerida, ilma et isedus
kaotsi läheks. Eneseloomeline minakirjutus on orienteeritud just
ipseiteedi tabamisele, et selle kaudu olla võimeline oma identiteeti
mõtestama ja ümber mõtestama; poiesisele aset pakkuv ipseiteet on
alati tulevikku suunatud, erinevalt identiteetidest, mis seisnevad
pigem juba paika pandud samasuse säilitamises.
Kui tõsta see
ipseiteedi ja identiteedi dünaamika teises artiklis "Teese
poieetilisest metonüümsuspõhimõttest" välja joonistatud
poiesise toimimise mehhanismidega kohakuti, tekib küsimus, kuidas
see suhestub fiktsionaalsete/figuraalsete ning reaalsete keelemängude
vahelise metonüümsuspõhimõttega. Lisaks tuleks siin teostada
tehe, kus individuaalne autopoiesis kantakse üle kollektiivsesse (st
sotsiaalsesse, kultuurilisse, poliitilisse) sfääri - see on lihtne
tehe, mis ei vaja pikemat seletust, kollektiivse identiteedi loome
käib individuaalse/eksistentsiaalsega sarnaste mehhanismide järgi
(kuigi loomulikult teatav metafoorsus selles tehtes on paratamatu).
Siin on poiesist kirjeldatud teatava metonüümse suhtena "kitsama"
ja "laiema" konteksti vahel, kusjuures kitsamas kontekstis
toimuvad keelemängud on laiema kontekstiga võrreldes alati piiratud
tõeväärtusega, st on laiemaga võrreldes mingis mõttes "mängult".
Kitsama konteksti keelemängud toimivad teatava laborina,
võimalikkuste läbimängimise laborina, mille aktualiseerumine
tegelikkuse keelemängudena toimub metonüümsuspõhimõtte. Selle
põhimõtte rikkumine tekitab olukordi, kus võimalikkuste väli on
tegelikkusega segi aetud ning kehtestatud identiteedid muutuvad liiga
jäigaks - eneseloome muutub võimatuks, sest identiteet lämmatab
ipseiteedi. Siinkohal tekib küsimus, kuidas identiteedi ja
ipseiteedi dünaamika paigutub metonüümsusprintsiibil töötavasse
mitme konteksti mudelisse. Põhimõtteliselt on ipseiteet see, mis
metonüümsusprintsiibi alal hoida võimaldab - ipseiteedi poolt
pakutav pidevus võimaldab indiviidil või kollektiivil oma
identiteedist distantseeruda, tõsta seda moodustavad keelemängud
üle "metonüümsusläve" kitsamasse konteksti (kus neid
järele proovitakse ja ümber kujundatakse) ning sealt laiemasse
konteksti tagasi (või, nagu teise artikli kokkuvõtvas osas mõista
antakse, võib tulemuseks olla ka see, et senist laia konteksti
hakatakse tajuma kitsana ning astutakse sellest veel laiemasse,
millelt eelmine identiteet näib teatava fiktsiooni või mänguna).
Metonüümsusprintsiibi käigus hoidmine eeldab seega orientatsiooni
ipseiteedile - ipseiteet annab tugipunkti, millele toetudes on
võimalik oma identiteedist distantseeruda, et seda küsitleda ja
modifitseerida, ning ühtlasi toda küsitlemist ja modifitseerimist
lahus hoida tegelikkuses toimimiseks vaja minevast
identiteedimustrist endast. Nõnda asub ipseiteet mitme konteksti
skeemides kontekstide vahelisel piiril, olles teatav valvur, et
enesepoiesis, mis saab teoks kontekstide vaheliste piiride
ületamisel, läbiks alati metonüümsusprintsiibi filtri.
Sellest ideestikust
(kuigi pisut teisi mõisteid kasutades) lähtuvad ka mõned mu
varasemad artiklid, mis peaks kuuluma tollesse mõttelisse
tervikusse. Nõnda on artiklis "Tekst kohandamiste vahel"
(Kirjandusmuuseumi kogumikus "Kohanevad tekstid", 2005, lk
135-154) püütud Tõnu Õnnepalu "Harjutuste" näitel
kirjeldada minakirjutuslikku suundumust liikuda identiteetide
vahelisele piirile, et esile tuua erinevate enesedefineeringute
fiktsioonilist loomust (ehk siis kuuluvust kitsasse konteksti). Sama
mehhanismi toimimist olen kollektiivse enesemääratluse puhul
püüdnud kirjeldada Tiit Hennoste enesekolonisatsiooni-teooria ning
Rein Veidemanni "eksistentsiaalse Eesti" kontseptuaalseid
troope analüüsides (""Sa oled mul teine":
teisesusest Eesti kultuuri eneseanalüüsis", ilmunud UTKK
kogumikus "Rahvuskultuur ja tema teised", 2008, lk 67-02;
"Olemasolu-Eesti: eksistentsiaalse Eesti kontseptsioonist",
Looming 2011, nr 6, lk 843-855). Mõlema kultuurilise identiteedi
kontseptualiseeringu juhul võib täheldada nii kohatist eksimist
metonüümsusprintsiibi vastu (kui kaldutakse essentsialismi) kui ka
siiski säilivat ipseiteedi-taju, mis hoiab need
indentiteedikonstruktsioonid avatuna, nii et nende teatav sisemine
ebakoherentsus on paradoksaalsel moel tunnistuseks, et neis tekstides
on õnnestunud fikseerida teatav kollektiivse iseduse figuur.
Eksistentsiaalse ja kultuurilise mõõtme seob ühte artikkel "Mälu
kui pagulus" (Looming 2008, nr 10, lk 1546-1554), milles
vaadeldakse, kuidas Tõnu Õnnepalu teostes on samade mustrite alusel
välja joonistatud isiklikud ning kultuurilised identiteetide
murdumispunktid, milles ilmneb nende identiteetide muutuvus ning
lahtisus võrreldes ipseiteediga, mis on kirjeldatav teatava üha
naasva tühjuse või eimiskina. Kuid mis ehk veelgi olulisem,
mustrisarnasuse kõrval on eksistentsiaalse ja kultuurilise mõõtme
vahel omakorda teatav metonüümsusprintsiip, mis teeb kultuurilisest
identiteedi-ipseiteedi dünaamikast kitsama konteksti, milles on
võimalik läbi mängida mudeleid, mis toimivad laiemas,
eksistentsiaalses kontekstis. Nõnda võib rääkida teatavast
topeltefektist - ühest küljest toimivad samasugused mehhanismid ja
printsiibid nii eksistentsiaalse kui ka kultuurilise autopoiesise
puhul, teisalt aga toimib kultuuriline mõõde alati teatava kitsama
kontekstina, milles konstrueeritakse ja modifitseeritakse keelemänge,
mis toimivad isiklikku mõõtmesse üle kantuna individuatsiooni
teostavate keelemängudena eksistentsiaalse reaalsuse laias
kontekstis.
No comments:
Post a Comment