15/02/2025

Teater NO99: Kokkuvõte

Tartu Ülikooli teatriteadlased on välja andnud kogumiku Teatri NO99 kohta: koostaja Anneli Saro, artiklite autorid lisaks talle Luule Epner, Riina Oruaas, Karin Allik, Eva-Liisa Linder, Madli Pesti ja Hedi-Liis Toome. Raamatus on hulgaliselt fotosid NO99 lavastustest, raamatu lõpus on kõigi lavastuste nimestik koos tegijate nimedega, etenduste arvu ja publiku hulgaga, samuti ülevaade teatri töötajatest ja trupist. Kuigi kokkuvõtteks nimetatud, siis tegelikult avalöök edasiste uurimuste reas.

Minu poolt on seal valik kirjavahetusest Eero Epneri ja Jaanus Adamsoniga. Eeroga pidasime kirjavahetust kogu NO99 tegevuse aja jooksul, siia valikusse jõudsid kirjad, mis arutlevad eelkõige teatri poeetilise eripära üle.


Lisan siia kirja, mida raamatus pole, aga mida võiks pidada selle kirjavahetuse alguseks. NO99 tegijad soovitasid teatri loomenõukogul vaadata Draamateatri "Juliat", mille olid lavastanud Ojasoo ja Semper ja mis pidi andma ettekujutuse laadist ja poeetikast, mida taheti uues teatris arendama hakata. See kiri ongi mitte eraldi Eerole, vaid kogu loomenõukogule.


*


21. jaanuar 2005

Tere,


käisin pühapäeval "Juliat" vaatamas - põhjus, miks kohe ei kirjutanud,

oli see, et ei mõistnud midagi asjalikku ütelda, lootsin väiksele

settimisele, aga see lootus oli tegelikult asjatu. Ütlen siis lihtsalt,

et minu arvates on see lavastus geniaalne - niivõrd kui seda sõna on

võimalik tõsiselt võtta (ja miks ei peaks olema - igal juhul see

lavastus veenis mind, et seda sõna saab tõsiselt kasutada). Mingit

analüütilist reaktsiooni ei oskaks ma praegu anda, kuigi väga tahaks.

Eero kirjutis TMKs oli asjalik ja sisuline, kuivõrd liigub neil radadel,

mis "Julia" puhul (ja üldse Ojasoo-teatri puhul) on relevantsed, samas

tundsin ses kirjutises samu tõkkeid, mis mul endal ette tuleksid, kui

püüaksin samu asju läbi mõelda. Mingid jooned selles lavastuses ei allu

praegu (vähemalt Eestis) käibivatele seletusmustritele, st on raske

leida vahendeid, et vaatamiskogemust adekvaatselt ja terviklikult

kirjeldada. Esmareaktsiooni kirjeldusena oskan ütelda, et see, mis

toimus, oli "tõeline", ei oska midagi juurde soovida ega ära võtta,

mingeid lünki seletamisega täita või nurki seletamisega siluda; umbes

nii see tavaliselt käib: "No mis siin nüüd oli? Viidati sellele,

kasutati toda, idee oli selles, et... jne. Aga võinuks ka näiteks nii,

seal oli see edasiarendusvõimalus jne". Eriti käib see sellise

"nipi"-teatri puhul, kus mängitakse rolliidentiteetidega,

teatraalsuse-reaalsuse suhtega, klassika dekonstruktsiooniga jne.

"Julia" puhul ei oska ma niimoodi mõelda, ei oska mängida, sest point

polnud virtuoosses teatraalses-tekstuaalses mängus (mida siin oli

muidugi küllaga), mis on lõpuks ikkagi kõrgintellektuaalne meelelahutus,

vaid milleski, mis on otseseoses elu endaga. Asi on pungil nii teatrit

kui elu, kusjuures mingid tavapärased teatri ja elu opositsioonist,

nende segiajamisest tõukuvad vastuvõtumallid siin ei tööta. Oleks labane

öelda, et "Julia" räägib päris-elu ja maski-elu segiminekust (kuigi ta

räägib ka sellest) - lõppkokkuvõttes räägib ta sellisest nii päris'e kui

maski "tõelisusest", millega oleme silmitsi nt unenäos, kus mõlemad on

sama tõelised, võitlevad omavahel ja segunevad, aga hoopis teistel

alustel või põhjustel kui ärkvelolekus. "Julia" toimib mingil teisel

tasandil võrreldes mingi intellektuaalse identiteediautentsuse üle käiva

kontemplatsiooniga; ütleksin, et ala- või mitteteadvuse tasandil, aga ma

pole kindel, kas see poleks liiga lihtne. Tolle teise tasandi näiteks

(isiklikult minu jaoks, ma ei tea, kuidas muidu) on kasvõi see, et seda

"Julia unenägu", mis lava alt üles kerkib, ei vaadanud ma etenduse ajal

kui unenägu, ei saanudki aru, et see on unenägu - ja minu arust ei saagi

seda lihtsalt ära määratleda Julia unenäona, sest selline tõlgendus

tooks jälle sisse tolle "reaalse" ja "mittereaalse" selgema eristuse,

mis taandaks kogu asja olemust. Aga et see olemus on nii selgelt ja

läbivalt laval teoks saanud, on minu meelest suur väärtus (mitte ainult

n-ö eesti teatri kontekstis, vaid üleüldse, võiksin isegi öelda -

väärtus minu kui elus inimese jaoks, kui see totralt pateetiliselt ei

kõlaks - aga kujutatagu siis ette, et ma ütlen seda unenäos, siis on sel

ütlemisel õige toon).

Muuseas, nood karud seal, mis vist paljudes nõutust tekitavad, tundusid

mulle mõnes mõttes kogu lavastuse olemuslikumad tegelased oma üheaegses

naljakuses ja õuduses; karud panid asjale krooni pähe, neid oli sinna

tingimata vaja.

Võib-olla on "Julias" teostunud just õiges mõõdus see, mida paarkümmend

aastat tagasi - ebaõnnestunult - Tartus "via regia" kaudu püüeldi; aga

ma ei tea, pole toda aega oma silmaga näinud.


Vabandust, kui mu jutt on liiga pikk, udune ja pateetiline, ma ei tea,

kas sellelaadsest vastukajast on Tiidule mingit tolku; igal juhul olen

valmis kirja teel mingeid vastastikusi reaktsioone vahetama, kui soovi

on (mõistan ka, kui pole); Eero arvustus igal juhul, tundus, liigub

samades ringides, kus minagi seda lavastust vaadates.


Kõige paremat,

Aare



No comments:

Post a Comment