INIMESE SERVAD
„Elagu
elu, mis põletab rinda”. Lavastaja:
Armel
Roussel.
Helikunstnik: Liis
Ring.
Koreograaf: Mercedes
Dassy.
Filmija: Julien
Stroinovsky.
Valguskunstnik: Nicolas
Marty.
Lavameister: Oliver
Bernadt.
Vaba Lava, E-utopia (Belgia) ja Théâtre
LesTanneurs’i (Belgia) kaasproduktsioon, koostöös „Artdanthé”
festivali (Prantsusmaa), „Monodrama”
festivali (Luxembourg), Tarmac des auteurs’i (Kongo) ja
Indianostrumi teatriga (India). Esietendus Vabal Laval 11. IX 2019.
Nähtud
etendused 13. ja 29. september.
Ma panin Jarmo
Reha tähele siis, kui ta oli lavakunstikooli tudeng. Leian oma
kirjakasti sirvides, et olen Eero Epnerile kirjutanud märtsis 2013,
pärast „Pedagoogilise poeemi” teistkordset vaatamist:
„Miskipärast polnud seekord toda Jarmo Reha (suitsuruumis nägin
teda küll) — ta pakub mulle huvi, ta tundub küll olevat üks
vaiksemaid ja introvertsemaid kujusid seal, aga mu meelest on tal
mingi sisemine tuum sees, nii palju,
kui ma teda varem näinud olen.” Ta ei olnud oma kursuse
esiplaanitegelaste hulgas, aga temas oli mingit kohalolekut, mis
erines teistest. Teda jälgides jäi tunne, et ta on laval
sellepärast, et ta tahab midagi öelda, mitte lihtsalt mängida või
ennast näidata. Temas tundus olevat mingit sisemist vastupanu ja
iseseisvuspüüdu. Seal, kus mõnel teisel oli tormitsemine või
voolamine, tundus temal olevat paisu taha kogunenud vee jõud.
Jarmo Reha
mängis aastatel 2012–2016
kokku kaheteistkümnes NO99 lavastuses (siin loetletutele lisaks veel "Kõntsas"), millest pooled olid lavaka
diplomilavastused;
lisaks veel Anne Türnpu ja Eva Kolditsa kontsertlavastuses „Isuri eepos” (2015) ja suurprojekti „Ühtne Eesti” Praha
kvadriennaalil taaselustatud
elavas installatsioonis (2016).
Pärast NOst
lahkumist on Reha olnud vabakutseline, mänginud Alexandre Zeffi
teatriinstallatsioonis „Big Data” (Vabal Laval 2017) ja Damir
Salimzianovi lavastuses „Pikse pill” (R.A.A.A.M 2018) ning terves
reas filmides ja seriaalides (sealhulgas roll Lauri Lagle
suurepärases „Portugalis”, 2018).
Selle kõige
kõrval võib esile tõsta nelja lavaprojekti, kus Jarmo Reha on
olnud suunavas rollis. Need on ühekordne aktsioon „Ood” (NO
40,5) aprillis 2016 koos Lauri Kaldojaga, Kreenholmi ruumi ja Aleksei
Gastevi poeesiat ühendav lavastus „Oomen” oktoobris 2018, Kanuti
Gildi SAALi residentuur „InBreeding” detsembris 2018 (mille
showing’ut
ma kahjuks pole näinud ega oska sellest rääkida) ning nüüd koos
lavastaja Armel Rousseliga tehtud lavastus „Elagu elu, mis põletab
rinda” Vabal Laval (mida mängiti
2018. aasta septembris
Tallinnas ja novembris Brüsselis, lisaks veel mujal välismaal - Brüsseli-etenduste ja nende retseptsiooni kohta vt https://www.lestanneurs.be/saison/spectacle/long-live-the-life-that-burns-the-chest-ether-after).
Seda rida
vaadates võib küll juba rääkida teatavast teemast, mida Jarmo
Reha autonoomsemad tegemised endas kannavad. Seda teemat võiks
nimetada „inimene oma serval”. Jarmo isiklikule kriisile
järgnenud „Ood” tugines olulisel määral renessansi filosoofi
Pico della Mirandola „Kõnele inimväärikusest” ning aktsiooni
tutvustavas tekstis räägitakse inimestest, kes tahavad olla
„keerubite sarnased, puutuda taevatähti, otsida nahata elatud elu
intensiivuse vaibumatust, kunsti raputust”. „Oomen” paigutas
nii näitlejad kui ka vaatajad üleelusuurusesse ruumilisse ja
ajalisse mõõtmesse ning liikus läbi inimolendi skaala, mis ulatub
päikese käskijast kuni pelga mutrikeseni suures masinavärgis.
„Elagu elu”,
mis on küll lavastaja Armel Rousseli vormitud, kuid kus Jarmo on
elava ja reageeriva materjali positsioonis ning niimoodi lavastuse
sisu määrajaks, läheneb samuti inimeseks olemise ja inimeseks
saamise küsimusele, kuid teeb seda intiimsemal moel. Ruumilised
mastaabid on siingi suured, kokku tuuakse Jaapani, India ja Aafrika
kultuurikogemused, kuid fookuses on inimeste näost näkku
kokkupuude, mis osalisi vastamisi kujundab, läbi valgustab ja
teisendab.
Lavastuse
pealkiri on mitmekordse tähendusega. Esmalt on see rida Gustav
Suitsu luuletusest, mis kutsub noorust üles sumbumuse vastu võitlema
ja uut elu looma. Teiseks on see kuulus hüüatus filmist „Näitleja Joller”, kus Voldemar Panso on peaosatäitja (kuid ühtlasi ka
filmi käsikirja autor)
ja mis
on andnud oma panuse Eesti näitlejate folkloorivaramusse. Nõnda
seostub lavastus ka filmi põhiteemaga — näitleja inimlik vastutus
oma elukutse ees.
Jarmo paneb kohe alguses paika, et ta on laval just nimelt enda kui
näitleja positsioonis ja
tema
eneseotsingud, mida lavastus käsitleb, on tihedalt seotud tema
kunstnikukutsumusega. Välismaalasele,
kes vaatab lavastust mujal, on need pealkirja kontekstid tundmatud,
talle on
peamiseks pidepunktiks koht, kus Jarmo ise selle lause ütleb: tüki
esimese kolmandiku lõpus, kui on pikalt räägitud jaapanlastest,
kes ei näita välja oma tundeid ja kelle jaoks armastus võtab
eelkõige ligipääsmatu ja igatsusliku kuju. Kokkupuude jaapanlaste
elliptilise tundekultuuriga tekitab Jarmos tungi neid emmata, neile —
ja ühtlasi ka endale — kuidagi ligemale pääseda, ja
see
pais päädib tolle hüüatusega. Kogu Jaapani-osa jooksul on Jarmo
rüübanud ka viinapudelist, mis mõjub otsekui asendustegevus, püüe
leida midagigi, mis põletaks rinda, kui elu seda piisavalt ei tee.
Lavastus
koosnebki kolmest osast käidud maade järgi ja
seda
ümbritsevast raamist, kus Jarmo lihtsalt seisab inimeste ees ja
räägib endast ning lavastuse ideest. Lavastuse põhimodaalsus ja
-taotlus öeldakse tegelikult juba üsna alguses välja ja
sellega
lavastus ka lõpetatakse: see on püüe publikut emmata. Alguses
mõjub see veel metafoorselt, kuigi Jarmo teeb embusse kutsuva
liigutuse, lõpus saab see metafoor reaalsuseks, publikut oodataksegi
lavale Jarmoga kallistama. Kuidas see õnnestub, erineb etenduseti —
ühel etendusel, mida nägin, kogunes lavale pea pool saalist, teisel
vaid mõned üksikud (kuulsin, et ühel etendusel ei tulnudki keegi).
See ilmselt ongi tüki n-ö pealisülesanne: rääkida
inimestevahelisest kontaktist, selle võimalikkusest ja eeldustest,
selle igatsemisest ja saavutamisest. Aga see pole ainult teema, see
ongi lavastuse taotlus ise — pöörata näitleja ihad, soovid ja
hirmud vastastikuseks, nii et publiku liikmed hakkaksid ise tundma ja
mõtlema, kas ja miks nad soovivad kontakti inimesega, kes neile üle
rambi läheneda üritab. Publikut ei sunnita millekski, teda
kutsutakse, talle avatakse võimalus vastastikuseks kontaktiks. Ja
see puudutab sedasama inimese servade teemat: „Elagu elu” idee on
minu meelest selles, et inimeseks saamine ja olemine seisneb eelkõige
kontaktis teise inimesega, aga kontakti ala ongi juba serv, enda
piiritletud mina äärele astumine — kokkupuude tundmatuga, kes on
väga sarnane minu endaga, seega ka kokkupuude iseenda kui
tundmatuga.
See viib ühe
poleemilise punktini, mis lavastuse retseptsioonis on esile kerkinud.
Piret Karro,
kelle vastuvõtt jäigi üsna distantseerituks, kahtlustas, et
lavastus tegeleb võõraste kultuuride eksotiseerimisega (ja andis
mõista, et tõelist kontakti jaapanlaste, senegallaste ja
indialastega tegelikult ei saavutatud, jäädi mingile kinnistunud
essentsialistlikule positsioonile). Meelis Oidsalu vaidleb otse vastu, leides, et eksootikat pole üldse, selle asemel
on mingi huvitu poliitiline korrektsus (mis on Oidsalule mingil
kombel isegi sümpaatne). Ma arvan, et lood sellega on mõnevõrra
peenemad. Teatav eksotiseerimine, st millegi puhul tema võõruse,
teistsugususe esiletõstmine on siin lavastuses kahtlemata olemas,
aga see pole ühesuunaline. Mulle näib, et Jarmo eksotiseerib ka
iseennast: selle lükkab käima see, et lavastaja eksotiseerib
Jarmot, kuid Jarmo interioriseerib selle — näitlejaülesandena —
ja viib
oma eksotiseeritud mina avamise täide (executes
himself,
nagu lavastuse ingliskeelne tekst nii mitmemõtteliselt ütleb). Enda
eksotiseerimine, iseenda kui tundmatu nägemine ja esitamine, iseenda
kui võõra kodustamine on ju üks oluline individueerumise viis,
enda enesestmõistetavusest ja eneseküllasusest välja astumine, et
siis ilmneva võõraga sõbruneda. See puudutab ka Jarmo astumist
piirile, mis on tema kui näitleja ja tema kui lihtsalt laval näha
oleva inimese vahel.
Need
positsioonid asetatakse lavastuses vastamisi, need korraga nii
võõristavad teineteist kui püüavad ühte sulada. Samamoodi
vastastikune eksotiseerimine toimub ka Jarmo ja eri maade näitlejate
vahel. Iga
maa inimesed saadavad talle teatava enesekirjelduse selle kaudu, et
juhendavad Jarmot, mida ta peaks enda juures muutma, et olla
jaapanlane, senegallane või indialane. See toob loomulikult ilmsiks,
et selline ümberkehastumine teise kultuuri ei saagi olla muud kui
vahend, saamaks aru,
kes ise ollakse, ja
et kultuurilised sattumused määravad inimest sügavamalt, kui me
ehk tahaksime tunnistada.
Näib, et
sedasama eneseeksotiseerimist ootab lavastus ka vaatajatelt, sest
etenduse lõpus olev kutse tulla Jarmot embama nõuab just nimelt
enda kui vaataja ümberhäälestamist — vaatleja positsioonilt
välja lavale, nähtavusse astumist. Kui vaataja on
juba
lavale tulnud, avastab ta ometi, et pole saanud näitlejaks, keda
vaadatakse, vaid on astunud teatavasse kontaktialasse, kus näitleja
ja vaataja positsioone enam pole. Ta
lihtsalt on Jarmo kui teise inimesega koos ühes ruumis ja
v a a t a b v a a t a j a i d.
Selle olukorra teeb huvitavaks asjaolu, et tolle opositsiooni
lõhkumine on jäetud vaataja enda vastutusele.
Talle
küll esitatakse kutse, kuid teda ei sunnita, ta ei pea end tundma
halvasti, kui ta kutset vastu ei võta. Ainult et kui ta seda vastu
ei võta, siis ta ei astu ka välja enda servale, ta ei koge iseenda
võõrust; või siiski, nii kategooriliselt ei saa öelda — ta
kogeb seda (veel teostumata) võimalikkusena,
aga teostumise ja võimalikkuse vahel on juba põhimõtteline vahe.
See on lavastuse kõige vähem ette programmeeritav hetk, kuid kogu
eelnev etenduse kulg on mõeldud selle hetke ettevalmistusena. Kõik
eelnev
on olnud erinevate enesest väljumiste rida ja
nüüd
on jõutud punkti, kus oodatakse sedasama vaatajalt. Kuid
see pole mõeldud n-ö mõõduvõtuna, vastusooritusena (vastuseks
Jarmo kui näitleja sooritusele), vaid eesmärgiks on embus,
puhtinimlik kontakt Jarmo kui inimesega (mille teeb aistitavamaks
see, et kallistamiseks on Jarmo oma ülakeha paljaks võtnud).
Muidugi on
selle hetkeni lavastuse algusest tund ja nelikümmend
viis
minutit, mille jooksul tehakse läbi terve väike
initsiatsiooniriitus. Kui Jarmo pärast proloogi lavale naaseb, on
ekraanil küsimus, mida ta
lavastajalt
tahab, ja Jarmo
tulistab kiiresti terve rea soove:
„laku
mind, pista mind” jne, igasuguseid seksuaalse ja/või vägivaldse
sisuga soove, mis lõpevad korduva palvega „liiguta mind”. See on
koht, kus lavastus lüüakse tempo mõttes jõulise löögiga käima,
lüüakse ühekorraga lahti vaatajate tajuruum, mille äärmustesse
hiljem etenduse jooksul enam niimoodi ei naasta. See verbaalselt
jõhker (korraga nii masohhistlik kui ka agressiivne) minut paneb
paika lähtepunkti, see on soov, et teine mind lõhuks, mind lahti
võtaks, mind minust endast välja kannaks. Kogu lavastuse arengukaar
liigub sellest kohast lõpp-punkti, kus mind saan endast välja kanda
ainult ma ise — kui ma otsustan astuda need sammud ja teist inimest
emmata. Lõpus on sadomaso asemel võrdsete inimeste soojus,
meeleheitliku passiivsuse asemel vastastikune õrn aktiivsus.
Teekond ise
läheb niisiis läbi kolme staadiumi. Jaapanist oli juba juttu,
sellega seotud põhiteema oli inimese distantseeritus iseenda ihadest
ja tunnetest. Senegali
osa
tundub olevat eelkõige seotud inimese kui sotsiaalse olendiga;
räägitakse poliitikast, religioonist, seksuaalsuse ühiskondlikest
normidest. Jarmo tunneb, et kõik on liiga reaalne, teater on selles
kontekstis kuidagi kohatu — või kui mitte, siis on ta kohane just
poliitikast rääkimiseks (senegallaste omapoolne panus ongi pikk
utoopiline hümn ideaalsele ühiskonnale). Teine põhimotiiv, mis
Senegali osa
kannab, on tants, otsene füüsiline ekspressiivsus. Räägitakse
keerulistest reaalelulistest probleemidest ja
otsustatakse
tantsida, otsekui oleks see vastus või siis hoopis põhiline
põgenemiskoht — ühiskondliku korseti seest iseenda keha vabasse
plastilisusse. See on osa, kus tõuseb esile inimese sotsiaalse
vastutuse teema. Kontrast esimese osa valuliku lüürilisusega on
ilmne.
Kolmas osa
lööb skaala veelgi rohkem laiali. Indias on filmitud
matusetseremoonia. Jarmo tegelaskuju „sureb”, lootes taassündida
lambana;
ekraanil on India näitlejate mängitud laibapõletusriitus (milles
osaleb videos ka Jarmo ise), surnul on peas mask, mis peab talle
surmajärgsel teekonnal uue identiteedi andma ja teda kaitsma.
Sellesama maski paneb alasti Jarmo endale samal ajal laval pähe ja
liigub
väga aeglaselt kuhugi, otsekui kombates keset tundmatust. Just enne
seda on kõlanud sõnad, et maailma mööda reisimine on
psühhoanalüütilises mõttes isafiguuri eest põgenemine ja
selle
võtmine enda
peale. On ilmselge, et siin toimub initsiatsioon, suremine ja
ülestõusmine, enesekaotamine (maski taha peidetud näoga ja katmata
kehaga ekslemine) uue enese leidmiseks. Psühholoogilisest ja
sotsiaalsest plaanist on lõpuks liigutud müütilisse mõõtmesse ja
ilma selle mõõtmeta ilmselt tõelist initsiatsiooni ja
individueerumist, enese inimlike servade puudutamist sündida ei saa.
(Meenutagem, et ka „Ood” oma seeraviteni küünitamise ja „Oomen”
oma utoopilisuse ning ruumilise ja ajalise üleelusuurusega sisenes
müütilisse mõõtmesse.) Nende kolme registri
(individuaalpsühholoogilise, sotsiaalse ja müütilis-arhetüüpse)
lahtitõmbamisega ongi loodud pinnas, et epiloogis järgnev
embamiskutse oleks piisava sügavusega, mitte pelgalt lavaline žest.
Lavastus on
mitmes mõttes targalt „kokku õmmeldud”. Üks asi, mis veetles,
oli see, et huumor ja võõritus esinesid
samaaegselt
ja läbisegi ülitõsise ja isegi pateetilise registriga. Kas või
see, et lavameister (kellel oli vaikiva assisteerija roll) võib
argiselt kuskil lavanurgas toimetada, kui lava keskmes Jarmo ümber
tihendatakse tähendusi,
või et elus lamba (ümbersündinud Jarmo) asemel tuuakse lavale
papist lambakujutis kirjaga, et teatrijuht ei lubanud päris lammast
tuua. See
ei mõjunud kohatuna, vaid pigem müütilisse mõõtmesse sobiva
karnevalilikkusena,
mistõttu
sobis isegi see, et
Jarmo
subliimse maskistseeni ajal suitsumasin plärinaga rikki
läheb.
Tinglikkus
ja konkreetsus on lepitatud lavastuse põhihäälestusega, milleks on
inimlik kontakt kunstilise soorituse asemel.
Lavastuse
teine tarkus seisneb selles, et üldinimlik ja isiklik on kokku
põimitud sellises tasakaalus, et loovitakse mööda kahest karist:
ühest küljest ohust, et hakatakse jutlustama abstraktset
inimestevahelist mõistmist, ja teisest küljest ohust, et
lavastusest kujuneb pelk ühe näitleja ekshibitsionism. See viimane
on ohuks seetõttu, et lavastus on ka portree Jarmo Rehast kui
näitlejast ja inimesest, tema individueerumisteekonna ühest
lõigust. See portree on ilmekas, kuid suurem idee, mis selle portree
kaudu väljendub, on just see, et inimeseks olemine tähendab
eelkõige kontakti, mitte vaid enese nähtavaks tegemist. Kontakt ei
pea tingimata olema mõistmine, st samastumine, see võib olla ka
hõõrdumine või embus, mõlemad põimumise vormid. Lavastuse üks
korduv motiiv on näpuga taeva poole näidates varvastel seismine,
mida teevad Jarmo järel ka kõik teiste maade näitlejad ja mille
tähendus on „mina eksisteerin”. See tuletas tahtmatult meelde
sõrme rolli Gombrowiczi „Laulatuses”, kus sõrmega osutades
kehtestati olukordi ja
finaalis
seisab keset lava Joodik, kelle üles tõstetud sõrme nagu
keskpunkti ümber tiirleb kogu maailm. Siin lavastuses ei kasutata
sõrme teistele rollide määramiseks, vaid enda tähistamiseks. Kuid
ometi ei saa sellest samasugust finaalikujundit
nagu „Laulatuses”;
selle asemel on Jarmo embuseks avatud käed. Ja see on põhimõtteline
erinevus — korduvate enesekehtestusžestide finaaliks saab hoopis
ühisel vastastikusel serval kohtumine.
Meelis Oidsalu
ütleb oma arvustuses, et isikliku aususe ja avastusjulguse asemel on
valitud hoopis publikule soojuse pakkumine. Ma arvan, et aususe ja
soojuse vastandamine lavastuse hindamisel laseb märgist mööda,
sest mõnes mõttes just sellest lavastus kõneleski, et ennast
paljastav ausus ja inimlik soojus ei ole teineteist välistavad, et
tõeline lähedus ei tähenda aususest loobumist. Embuse soojus pole
pelk petlik varjupaik halastamatu tõe eest, see on inimese kuum
serv, kui selles on ka ausust.
Oidsalu
arvustuse analüüs vääriks pikemat teksti, kuid osutab ühele
„Elagu elu” omapärale: see kuulub lavastuste hulka, mis n-ö
loevad oma vaatajaid. Siinnegi arvustus räägib ilmselt kirjutaja
isiklikest mustritest sama palju kui lavastusest. Tundub, et see
kehtib ka teiste arvustajate kohta (lisaks Karrole ja Oidsalule on
lavastusest kirjutanud veel Erle Loonurm)
— nende kõigi suhe
lavastusega
on üsna erinev ja lavastust mitu korda näinuna arvan, et see ei saa
tulla etendusekordade erinevusest, kuna lavastus on päris
kindlalt paigas. Lavastuse lõpupoole
toimub Jarmo
ja Armeli vahel dialoog
teemal,
kumb neist tegelikult end näitab, kumb on näitleja, ja Jarmo ütleb:
„Mina ei näita ennast, ma lasen end näha.” See puudutab muidugi
lahtiseks jäävat küsimust, kas Jarmo on siin lavastuses autor,
teema, objekt, vahendaja või veel
keegi.
Aga peale selle on siin varjul veel üks kiht: Jarmo laseb vaatajal
end näha ja näitab selle kaudu vaatajale vaatajat. See on teatav
tagasitõmbumise kunst: kui lastakse end näha, kuid ei näidata,
siis kandub intentsionaalsus näitlejalt üle vaatajale, kes peab
hakkama täitma näitleja jäetud intentsionaalsuslünka. Muidugi
tekib selle käigus ülekandeefekt: vaataja omistab enda tehtu
sellele, kes on jätnud selleks vaba ruumi, kannab enda meeleseisundi
üle lavastusele otsekui psühhoanalüütilise ülekandeprotsessi
käigus.
Mulle näib,
et see efekt on seotud Jarmo Reha näitlejaisiksusega. Nagu alguses
ütlesin, esmamulje temast kui näitlejatudengist oli, et ta tahab
midagi öelda. Nii on endiselt, aga sellega on
nõnda,
et üteldav lausung ise jäetakse n-ö serva taha ja pakutakse vaid
intensiivsust ja modaalsust, mis psüühilise sisuga tuleb täita
vaatajal. Ja see on juba kunst — kuidas jääda korraga ennast näha
lastes peitu vaataja taha ja kuidas panna vaataja end peitma näitleja
endanäitamise taha. Embus missugune.
No comments:
Post a Comment