*
Kas pole huvitav, et
kui viiruse takistamiseks hakati inimeste sotsiaalset suhtlust
piirama, siis esimesena läksid lukku just kultuuriasutused, kuigi
hulgaviisiliselt koguneb neid ju mujalgi. Ma oletan, et selles mängib
oma osa see alateadlik taju, et teatris, muuseumis, raamatukogus
toimub vaimsel tasandil kogu aeg teatav vastastikune „nakatumine”,
ideed ja hoiakud levivad inimestelt inimestele just nendes asutustes.
Sest kultuur on oma olemuselt kontaktis olemine, kontakti
säilitamine. Mille abil ma seda üleüldist kontaktis olekut
säilitan üleüldise isolatsiooni ajal?
Mõni raamat, mille
kohta olen mõelnud, et võiks lugeda, aga pole aega olnud. Näiteks
Strugatskite „”Hukkunud Alpinisti” hotell” - arvasin
küll, et filmi olen ju näinud, mis temast ikka lugeda, aga siis
avastan, et filmist on välja jäänud mustkunstnik du Barnstocre'i
tegelaskuju, et Hinckus on hoopis väikest kasvu vesiste silmadega
mehike, et Olaf pole üldsegi balletitantsija välimusega, vaid
turske viiking, ja et Moses on eksikombel sattunud „Sinise
Haakristi” nimelisse salaühingusse. Kõige rohkem on raamatuga
ühtmoodi bernhardiin Lel. Ja ometi on film raamatu olemuse suhtes
väga täpne.
Või siis hoopis
Jacques Maritaini „Kunstniku vastutus”
(Mirjam Lepikuldi tõlkes) - neotomistlik filosoof, ustav
katoliiklane ja inimõiguste deklaratsiooni üks autoreid. Ma
hakkan
otsima, kas temalt
on veel midagi eesti keeles, ongi, 1988. aasta Loomingus on „Filosoof
ühiskonnas”, tõlkinud Mart Raukas, kes omakorda äratab mus
huvi, sest ta on meelde jäänud 90ndate telesaadetest, jään
tema kannul netti surfama, käin
läbi kogu ta trajektoori matemaatikaõpingutest analüütilise
filosoofia ja Wittgensteini juurde (tedagi on ta tõlkinud), sealt
üha esoteersemaks kuni filmini Einar Laignast ja Tai poksi
harrastusteni päris hilisel ajal, kuni
küllastununa pöördun tagasi Maritaini juurde, kes ütleb, et
filosoofe on vaja, et ühiskonnas oleks keegi, kes hoiab meeles tõde
ja vabadust.
Või
siis meenub, et veel enne karantiini kehtestamist jõudsin ära käia
Flo Kasearu näitusel
Tartu kunstimuuseumis. Kasearu on mulle alati meeldinud seetõttu, et
olles küll n-ö kontseptsioonikunstnik, teab ta väga hästi, et
kunstiks teeb asja ikkagi aistilisus ja psühholoogilisus. Ja ma
otsingi üles tema kodulehe flokasearu.eu, et tema varasemaid teoseid
meelde tuletada, alates valgest hobusest, kes öise Tallinna seintel
kappas ja kes tõi Kasearu nime mulle esimest korda teadvusse.
Enne karantiini olen jõudnud ka omandada Tõnis Vilu uue luulekogu „Tundekasvatus”, loen seda, see on kuratlikult hästi kirjutatud, see on poeem, see on lausa näidend, esitangi seda endale kodus, toimib väga hästi, aga ma pole ju näitleja, organiseerin raamatu oma näitlejast sõbrale.
Käin tühjaks jäänud linnas ekskursioonil, võtan linnaruumi kvartalhaaval ette, korraldan väikseid arhitektuuriloolisi ekspeditsioone (loomulikult pidades kinni kahe meetri reeglist!). Näiteks kvartal Narva mnt – Kreutzwadi – Raua – Pronksi, kus on uhke Burman, 30ndate esindustraditsionalismi, stalinismi, mingeid hilisnõukogude ümberehitusi, Raua sauna modernism, aga ka tsaariaegne dekoreeritud kivihoone; kvartali sisemusse on peitunud kolm hubast vanaaegset puithoonet, kaks neist ilusti korras, kolmas täiesti lagunenud, lausa maaliliselt kokku kukkumas. Milline rikkus! Ja ma avastan, et eemal asuva sünagoogi ülemine kaar on ilmselt modelleeritud selle tsaariaegse maja kangialuse võlvkaare järgi, igal juhul kangialuse keskteljel seistes on kattuvus hämmastav.
Kui
reisida ei saa, siis võib seda teha kujutluses Radiogardeni
kaudu, kus on terve gloobusetäis igasuguseid raadiojaamu, mida saab
reaalajas kuulata, Oudova kohalikust kuni Rio bossajaamani.
Ja
siis jään netist vaatama igasuguseid mustkunstnikke – kui
meistrid tegutsevad, on see ikkagi juba täitsa kunst. Ühed mu
lemmikutest on Ameerika trikimeeste paar Penn
& Teller,
kellel on nüüd saade, kuhu teised mustkunstnikud tulevad esinema
ning püüdma Penni & Telleri ära petta; mõnikord see isegi
õnnestub. Aeg-ajalt teevad nad ka poliitilise maiguga ülesastumisi
(nad on vaadetelt libertaarid), mu lemmik on etteaste, kus USA lipu
põletamine on veetlevalt mängitud austusavalduseks selle lipu
esindatud väärtustele.
Hiljuti ilmunud
Eesti räpptekstide kogumikvinüül pani mind uuesti avastama Eesti
hiphoppi, millest olin mõnda aega juba võõrdunud. Leidsin uued
lemmikud: mahe Sammalhabe, Eesti
naisräpparite harvu ridu mõjuvalt täiendav Manna,
terroristlik grime'i-mees
Grinks (neid kõiki saab tavalise guugeldusega kätte).
Kuidas teha ise koju suletuna koduste vahenditega kultuuri? Ilmad on ilusad, päike paistab kogu päeva erinevatest ilmakaartest sisse, miks mitte valmistada oma kodust päikesekell, märkides ära kohad, kuhu päike mingiks ajaks jõuab? Kodune ruum on kohe teistpidi kontseptualiseeritud – temast on saanud aja koda, ta on nüüd planetaarium. Nagu Hamlet ütles, et ta võib pähklikoorde sulgudes olla mõõtmatu ruumi valitseja.
Jevgeni Demakovi maal "Puškin Boldinos", 2015
No comments:
Post a Comment