Ilmus lühendatud kujul ka ajalehes Eesti Kirik.
*
Riigimehelikkusest
ehk
Neljakümne
kiri ja kuuekümne kiri
Kõne
Põlva maavalitsuse palvushommikusöögil
ja president Kersti Kaljulaidi ametisseastumise puhul
10. oktoobril 2016
ja president Kersti Kaljulaidi ametisseastumise puhul
10. oktoobril 2016
Tänase
jutu pealkiri on välja pakutud kaks nädalat tagasi päevakajalises
tuhinas, kui äsja oli selgunud, et valimiskogus kukkus
presidendivalimine läbi 60 tühja või rikutud sedeli pärast. Ja
kuna viimastel aastatel ning eriti viimastel kuudel on Eestis esile
kerkinud erinevaid rühmaviisilisi avalikke kirju, nii et tekib
tunne, et kas selline avalike kirjade formaat ei hakka juba
devalveeruma, siis tekkiski kujutelm ühest kaarest, mis algab 40
kirjast, kus oma rahva tuleviku pärast tõsises mures olevad
inimesed riskivad oma nime all tõsiselt oma heaoluga ja vabadusega,
ja lõpeb 60 anonüümseks jäänud inimese valgete lehtedega, mille
sõnum on, et meie era- ja kildkondlikud huvid on olulisemad kui
riigipea valimisel riigimehelikult käituda. Muidugi kõik sõltub
olukorrast ja kontekstist – on täiesti võimalik olukord, kus
selline käitumine oleks just nimelt riigimehelik, et ära hoida
tõsine oht ning võita aega viimseks paranduseks. Kuid antud juhul
tundub tõenäoline, et tegu oli ikkagi pigem millegi vastupidisega –
et esmatähtsad ja teisejärgulised asjad aeti omavahel sassi, aeti
presidendi valimiste kaudi mingeid väiksema mastaabiga või lausa
väiklasemaid huvisid taga. Üks viiendik valimiskogu liikmetest
laskis põhja pika ja sisuka poliitilise protsessi – minu mulje
järgi oli see kõige sisukam ja ühiskonda puudutavam
presidendikampaania alates 1992. aastast. Selles ju võikski seisneda
ühiskondliku kokkuleppe olemus, et lepitakse milleski kokku
olemasolevate võimaluste raames, mitte lihtsalt ei öelda, et
mängureegleid järgides me kaotaksime ja järelikult me loobume
mängust. See ei kõla aumehelikult, see ei kõla riigimehelikult.
Ma
juba olen siin kasutanud mitmel korral riigimehe sõna. Õigupoolest
sellest ma pidingi rääkima, kui mind siia lahkesti kõnelema
kutsuti.
Paradoksaalne
ongi see, et lõpptulemusena on meil nüüd president, kelle puhul on
alust uskuda, et temast võiks kujuneda riigimehelik (riiginaiselik)
riigipea. Ma aga ei tahaks siin rääkida konkreetselt Kersti
Kaljulaidist (lõpupoole pisut siiski), sest meil on temaga seoses
veel vaid lootused (või võib-olla kartused). Räägiksin
üldisemalt.
Loomulik
on see, et kui presidenti otsitakse, siis otsitakse riigimeest.
Muidugi neid 60 valget lehte võib tõlgendada märguandena, et
lõppvalikus ei nähtud riigimehi. Kuid mu meelest on siin oht
unustada teatav sümmeetria, mis on kogupildil. Sellel on mitu
nüanssi. Esiteks, loomulikult vääristab konkreetne inimene oma
omadustega riigipea positsiooni, kuid ühtlasi on see positsioon ise
konstrueeritud nii, et ta sunnib ja piirab inimest käituma
riigimehelikult. Presidendi amet on loodud selliseks, et kui selle
täitja ei püüa käituda riigimehelikult, siis see amet lihtsalt ei
toimi. S.t kui me räägime ainult sellest, kas mõni inimene on
piisavalt hea presidendiks, ja mitte sellest, mida presidendi
positsioon teeb inimesega, kes sinna satub, siis on meil oht unustada
presidendi funktsiooni tähendus kui selline. President ei saa
põhimõtteliselt teostada kitsaid erakondlikke huvisid. Võiks isegi
öelda, et mingis mõttes selle ameti piirangud õilistavad ka seda,
kes ise oma omadustelt ehk nii riigimehelik polekski. Riigipea amet
kehastab seda, mis on Eesti riigi näol kõigi jaoks ühine,
erinevatest oahuvidest kõrgemal.
Teiseks,
siit tuleneb järgnev. Mulle
sai
nonde
presidendivalimiste käigus selgemaks
üks asi:
päris paljud inimesed käsitavad presidenti sellena, kes kehastaks
Eesti riiki ja kellega saaks ühtlasi samastuda. Ehk
siis - presidenti tajutakse sellena, kes annaks inimestele võimaluse
samastuda Eesti riigiga. Ja
seda võetakse väga kirglikult ja isiklikult, ka seda valimiskogu
läbikukkumist ja hilisemat
skepsist Kaljulaidi
suhtes saab sellele taandada: igaüks tahab sellist presidenti,
kellega ta saaks samastuda, aga ükski kandidaat otsekui
pole
selline, kelles piisavalt palju inimesi tunneks ära selle Eesti
riigi, kellega nad saaks end identifitseerida. Aga
siit tekibki
mul järgmine küsimus: kui asi on nii, kuhu jääb siis inimeste
isiklik samastumine Eesti riigiga? Kas
see on tõesti nii kaotsi läinud, et me otsime meeleheitlikult
kedagi, kes meie
eest,
meie
asemel
kehastaks Eesti riiki? Teoloogias
on olemas selline mõiste nagu „üldine preesterlus” - st et iga
usklik on preester, tal on otsesuhe Jumalaga, ning vaimulik on üksnes
teatavas ametis
töötegija. Kui nüüd lubatakse seda võrdlevat metafoori – kui
käsitleda meie usku oma riigi vajalikkusse teatava
tsiviilreligioonina, kas ei
anna see kirglik rahulolematus iga konkreetse kandidaadiga tunnistust
sellest, et meie demokraatlikus "tsiviilreligioonis" on see
nn "üleüldise
preesterluse" kontseptsioon nõrk? Otsekui
oleks president see, kes võtab enda kanda riigi rolli ja meie
pealtvaatajatena saame siis selle osatäitjaga omakorda samastuda;
otsekui saaksime me riigiga suhestuda vaid selle ühe isiku kaudu.
Kas
pole siis nii, et riik peaks kehastuma kõigis oma kodanikes? Kõik
kodanikud vastutavad oma riigi ja seda riiki moodustava ühiskonna
edenemise ja hea käekäigu eest, riik ei saa koonduda ju vaid ühte
kõrges ametis olevasse kodanikku. See on küsimus sellest, kas me
ise kodanikena oleme piisavalt riigimehed? Kui jah, siis oleks meil
lihtsam võtta presidenti kui üht meie hulgast, üht kodanikku,
kellega me ühiselt koos seda riiki kehastame.
Kui
otsida riigimehelikkuse definitsiooni leksikonitasandil, leiame
tavaliselt midagi sellist: poliitik, kes peab erakondlike ja
kildkondlike huvide kõrval või asemel silmas ühist hüve. Me võime
riigi asemel ütelda ka ühine hüve, see on hüve, mida ühiskond
tervikuna taotleb. On ilmselge, et ükski inimene ei saa kehastada
seda tervikuna, ei saa seda tervikuna vallata. Ja see on oluline iva,
kui tahame riigimehelikkust mõista. Riigimees on teadlik, et tema
võimed ja maailmavaade, mida ta ühise hüve nimel rakendada saab,
on vaid partikulaarsed, osalised, vaid üks tahk sellest ühisele
hüvele lähenemisest. Aga samas, see ei peaks tähendama mingisse
lõtvusse või relativismi kukkumist või muutumist marionetiks,
järele andmist minnalaskmishoiakule. See tähendab just nimelt oma
võimete ja vaadete rakendamist ühise hüve nimel, ehk siis „anda
oma parim”, „anda OMA parim”, tegutseda „enda parima
äranägemise järgi”, anda endast see, mida ainult sina saad anda.
See on arusaamine, et hoolimata asjaolust, et sa ei valda kogu tõde,
sa oled inmlikult piiratud oma võimete ja maailma mõistmise
vinkliga, on sul ometi vastutus. Seepärast on hea, kui presidendi
ametis olijal on selge maailmavaade – see tähendab, et ta pole
ujuvate vaadetega konjunkturist ja oportunist. Olla teadlik oma
piiratusest, kuid täita oma kohust teadmisega, et teistsugused
vaated, isegi kui need on sinu omadele vastandlikud, on – kui tegu
pole just otsese destruktsiooni ja nihilismiga – teised aspektid,
alternatiivsed tahud selle ühise hüve saavutamisel.
Nende
kahe pooluse üheaegsus ongi riigimehelikkus – pidada meeles, et
ükski inimene pole täiuslik ega valda kogu tõde, kuid seejuures
anda endast parim, et teostada seda, mis on just minu võimuses,
teostada oma piiratud osa selles maailmas võimalikult täielikult.
Ja tagasi alguse poole pöördudes – see pole asi, mida oodata
ainult presidendilt, see peaks olema iga kodaniku püüe. Sest kui
president on üks kodanikest, siis on ka iga kodanik potentsiaalne
president.
Eelräägitu
pärast on ka sõnavabaduse põhimõtet järgiv demokraatlik vaba
ühiskond parim vorm ühise hüve teostamiseks – sest piltlikult
öeldes, see loob võimaluse, aga mingis mõttes ka moraalse kohuse
(niivõrd kui me tahame olla kodanikud) olla võimalikult vääriline
võimalik president. Sest president ei ole rahva isa või ema (ta
võib seda olla, aga sattumuslikult, mitte põhimõtte poolest), vaid
esimene võrdsete hulgas, üks kodanikest. Ainult ühiskonnas, kus
oma vaateid ja ideid saab vabalt levitada, kus nende üle saab
diskuteerida ja polemiseerida, neid omaks võtta ning kõrvale
lükata, ning kus seda sisemiselt vastuolulist polüfooniat peetakse
paratamatuks (sest ainult nii, aktsepteerides, et tõde või ühine
hüve on meile antud vaid hulga peale paljude tahkudena), on meil
kõige suurem võimalus, et me ei jäta mingit olulist osa sellest
ühishüvest tähelepanuta. Nõnda esindab ka presidendi positsioon
mitte riiki kui tervikut, vaid kodanikku. Kui soovite, võib seda
võtta vaba ühiskonna ühe n-ö metafüüsilise postulaadina –
riiki ei kehasta riigipea, vaid iga selle kodanik, ja riigipea on üks
kodanikest. See ei tähenda, et n-ö iga köögitüdruk võiks riiki
juhtida, vaid seda, et iga kodanik peaks ennast arendama selles
suunas, et ta oleks see kodanik, kes võiks saada ka presidendiks.
Kui
nüüd siiski jälle konkreetseks minna, siis mõnes mõttes teeb
täna pärastlõunal ametivannet andev president Kaljulaid selle
hästi nähtavaks: ta pole mõni poliitiline „superstaar” (nagu
seda ilmselgelt on olnud eelmised presidendid), vaid ta on mingis
mõttes „igamees”, „iganaine”, vastutustundlik kodanik oma
selge silmavaate ja hoiakutega, kuid ühtlasi ka (loodetavasti)
piisavalt avar, et mitte olla ühe kildkonna esindaja riigitüüri
juures. Ja isegi kui me nuriseme selle üle, kuidas president seekord
lõpuks „tehti” (on näiteks öeldud, et valimise asemel heideti
täringut), siis meenutagem, et muistses Ateena demokraatias valiti
üksvahe rahvajuhte liisuheitmise teel kõigi vabade kodanike hulgast
– iga kodanik pidi olema valmis mõnda aega rahvajuhi positsiooni
täitma. Kaljulaidi puhul, kes on avalikkuse jaoks mõneti just
selline „juhuslik” inimene, peaks hakkama tööle just see – ta
on üks meist, ta on üks riigimehelikest kodanikest.
Niisiis,
olen kõnelnud mitmesugusest sümmeetriast – konkreetne isik ja
institutsioon kui selline, mis üheskoos alles loovad selle ühist
hüve kaitsva positsiooni; president kui kodanik ja kodanik kui
potentsiaalne president; oma piiratuse teadmine ning seejuures enda
panuse andmine selgepiiriliste võimete ja vaadete ulatuses. Nendele
sümmeetriatele orienteerumine võiks olla niisiis demokraatliku vaba
ühiskonna kontekstis riigimehelikkuse lühimääratlus.
Aga
see on poliitika ja riigijuhtimise sfäär. Kindlasti saab seda
omaduste ja väärtushoiakute kogumit üle kanda ka muudesse
sfääridesse. Loomulikult eeldab see teatavat suhet ühise hüve
sfääriga, ühiskonnaga, sooviga anda midagi ühiskonnale,
kaaskodanikele, ligimestele. Teha oma tööd vastutustundlikult, kuid
alati meeles pidada, et ükski inimene pole tõe ega hüvede
ainuvaldaja. Õpetaja, kes avaldab õpilastele suurt mõju, kuid
võimaldab õpilastel kujuneda omaette isiksusteks; teadlane, kes
isikliku uudishimu rahuldamise kõrval püüab oma uurimistööga
anda midagi ühiskasulikku (mitte ainult rakenduslikus mõttes, vaid
ka ühiskonna parema enesekirjelduse, enesemõistmise jaoks – see
viimane on humanitaarteaduste ülesanne); ametnik, kes ei muutu
mugavaks bürokraadiks ega arenda avalikus ametis erahuve, vaid peab
silmas avalikku edenemist ning lahendab küsimusi inimlikult;
kunstnik, kirjanik jne, st looja, kes pakub inimestele keele, mille
abil nad saavad endast ja ühiskonnast rohkem aru või suudavad
ennast ja maailma paremaks ja vabamaks muuta; ärimees, kes oma
kasumi kõrval peab oluliseks ka oma tegevuse mõju keskkonnale ja
ühiskonnale; arst – kes on võib-olla riigimehelikkuse
kvaliteetide parim näide poliitilisest sfäärist väljaspool;
sõdur, kes on oma ameti valinud selleks, et olla kaitsja, mitte
ründaja. Ühesõnaga, vastutustundlik ja oma töösse loovalt suhtuv
inimene, kes teab oma piire, kuid püüdleb oma võimete ja annete
teostamisele kuni oma piirideni – mitte vähem.
Selline
äratundmine on ilmselt ajaga, eaga tulev. Pole juhuslik, et
presidendiks saamiseks peab olema vähemalt 40-aastane (35 või 40
aasta lävi on olemas enamikus riikides, kus riigipead valitakse; ja
juba vanas Rooma vabariigis oli konsulite – kõrgeimate
riigiametnike – ealiseks alampiiriks 40 aastat). See on iga, kus
inimene hakkab väljuma noore inimese hoiakust „kes olla? kelleks
saada?”, sest ta hakkab selgeks saama, kes ta õigupoolest on, kes
ta üldse olla saab, ning tekib uus küsimus „mida teha? mida saan
mina (veel) ära teha? mida on mõtet teha?”. Riigimees ongi see,
kes ei taha riigimees olla, vaid teha tegusid, mille tagajärjel –
kõrvalefektina – ta osutub riigimeheks.
Aga
on veel üks taust. Sest riik või üks kindel ühiskond pole veel
see kõige olulisem. Olulisim on see, et me oleme inimesed, ühiskond
on alati viimses instantsis inim-kond. Olla riigimees või samade
kvaliteetidega muul alal tegutseja tähendab olla inimene selle
mõiste parimas tähenduses ja täiel määral. Teada, mis on inimene
– teada, et inimene on mõistatus, et ta pole kunagi valmis, ta on
pidevalt tõe poole teel, hüve poole teel, ja mitte keegi pole
lõplikult päral, kuid me oleme selles seisundis kõik ühiselt,
igaüks isepidi ja isemoodi. Viia ennast täide võimalikult täiel
määral, kuid ühtlasi tegutseda selle nimel, et teised saaks
sedasama teha. Kirjutada enda tegudele vastutusvõime märgiks alla
oma nimi.
No comments:
Post a Comment