Gastev lööki sooritamas
Vilde umbes "Raudsete käte" kirjutamise aegu
Katkendeid
Aleksei Gastevi tekstidest
Tekstist
„Tööseadeldised”
Kogu
töötlusseadeldiste külluse võib taandada kolmele tüübile:
šabloonid,
mis määravad täpselt koha,
suunajad,
mis määravad täpselt liikumissuuna,
juhtijad,
mis panevad liikuma.
Neid
kasutatakse seni tööriista ja töödeldava materjali juures.
Kasutagem
neid töölise juures -
alustagem
töö masiniseerimist.
Tekstist
„Töö õpetamine”
TsIT-i
[Töö Keskinstituudi] metoodika seisneb selles, et tööline
ümbritsetakse šabloonide, suunajate ja juhtijatega. Tänu sellele
tema töö mehhaniseerub ja õpilane saab oma töö algusest saadik
kätte õige seade. Sedamööda, kuidas õpilane treenib end ja
sissekasvatatavad seaded muutuvad harjumuspäraseks, väheneb
mehhaanilisus ja sel viisil jõuab õpilane järk-järgult sellise
vabaduseni tööriista kasutamises, nagu on vaja. Just see kooskõla
masinlik-mehhaanilise ning närvi- ja lihastesüsteemi vahel määrab
õppinud töölise kvalifikatsiooni. Sel viisil on TsIT-i
õppemeetodile iseloomulik spetsiaalne aparatuur, seadeldised, isegi
kui need on primitiivselt tehtud. Teisalt viib selle meetodi
arendamine õppe masiniseerimiseni, s.t õppeni erilises masinas, kus
kõiki õpilase seadeid määravad mitte pedagoogi hüüatused ja
osutused, vaid masina rauast ja puidust detailid. Sellise
„sotsiaal-insenerliku” masina mudel on TsIT-is juba valmis
ehitatud.
Kuid
tähtis on üks: nagu primitiivne (lihtsate aparaatide abil toimuv)
õpe, nii ka õpe „sotsiaal-insenerlikul masinal” toimub
šabloonide, suunajate ja juhtijate alusel, mida rakendatakse
tööriistadele, töödeldavale materjalile ja töölisele.
Tekstist
„Trenaaž”
Läheme
nüüd psühholoogilise trenaaži juurde.
Puht
psühholoogilised omadused, mida on meil eelkõige vaja, on
reaktsiooni kiirus ja töö automatism. Võib pidada teaduslikke
vaidlusi, kas reaktsiooni kiirus allub treeningule, kuid igal juhul
on neid omadusi – psühholoogilise erksuse seisund, kohmakuse
puudumine, valmidus viivitamatult kategooriliselt vastata lühidalt
küsimusele – meil hädasti vaja. Psühholoogilist lõtvust
varjatakse meil sageli mõne filosoofilise fraasiga, mis on
süllogistliku koormusega segaseks aetud, kusjuures on absoluutselt
võimatu kindlaks teha, kas jah või ei või mõlemad koos.
Psühholoogilises suhtes valitseb meil kõikjal samasugune
originaalsusepretensioon nagu näiteks kammimata juuksed kirglikult
veendunud revolutsionääridel. Tuleb endale reegliks teha, et
inimeselt ei pea nõudma originaalsust, kuid tingimata tuleb temalt
nõuda minimaalsetki automatismi. Inimesed, kes vaidlevad
automatiseerimisele vastu, on veidrikud, kellega tuleb neil teemadel
vestelda just sel hetkel, kui nad ammuli sui satuvad trammi rataste
alla. Töötreening eeldab suurt kannalikkust ja isegi rangust.
Isetegevuse keskendumatu kuulutamine, need pidevad loomingulised
tuhud inimestel, kel pole kannatust arendada ühtsama mõtet mitmes
suunas korraga, on kahjulikud ja reaktsioonilised. Treeningu juures
on võimalik mitte ainult rõõmus meeleolu, mitte ainult
niinimetatud vahetu huvi, vaid otsene vägivald meie isikliku loomuse
suhtes, mis üleni protestib süsteemi ja regulaarsuse vastu. Ainult
metslane või ainult laps võib ilmutada vahetut huvi töö või
mängu suhtes. Kultuurse inimese jaoks ei saa tema töö iga aatom
olla huvitav. Tuleb õppida töötama siis, kui pole tahtmist,
treenida end siis, kui „pole tuju”. Orientatsioon meeleolule,
orientatsioon laste ja täiskasvanute pidevale huvitatusele, see
töökooli pedagoogide hulgas nii populaarne orientatsioon – see
viib paratamatult kultuurilise lagunemiseni. Muidugi ei saa
jutlustada kehalisi karistusi, kuid igal juhul tuleb ilma
kahtlemiseta kehtestada karm kannatlik trenaaž, millele pole võõras
ka sundimine.
Psühholoogiline
trenaaž läheb vahetult üle organisatsiooniliseks trenaažiks, ja
organisatsioonilise trenaaži esimene eksam peabki muidugi olema
mitte planeeriv või isegi korraldav töö, vaid täideviiv töö.
Ütlemegi niimoodi otse - „kuulekus”. Siin pannakse proovile
reaktsiooni kiirus, automatism ja töömeeleolu omandamise võime,
millest peaks võimalust mööda puuduma igasugune juhuslik kodune
lüürika. Isegi kõrgharidusega inimestele tuleb anda ülesanne
kiiresti planeerida laud, sisustada tuba, otsida üles
telefoninumbrid, leida aadressid ilma edasiste seletusteta. Need on
kõik harjutused ruumis. Edasi tulevad harjutused ajas. Ei ühtki
korraldust ilma tähtajata, ei ühtki ülesannet aja mõõtmiseta, ja
vaid siis, kui antud subjekt läbib organisatsioonilis-täidesaatva
treeningu karmi kooli, võib teda lubada korraldavate või
planeerivate funktsioonide juurde. Ja uskuge, et praegu on märksa
raskem valmistada isiklikku sekretäri mõne jaoskonnaülema jaoks
kui näiteks määrata uut täitevkomitee esimeest.
Kõige
selle alusel peab moodustuma eriline teadus – treeningupedagoogika.
Seda ehitatakse üles pisiasjade kallal nokitsedes. Selles on kõik
peenelt arvele võetud. Treeningupedagoogikas võib märkida kolme
staadiumit: üldine gümnastika, töö imiteerimine ja lõpuks
tõeline töö. Gümnastika on üksikute töö elementide lihvimine,
just nende füüsiliste ja psühholoogiliste liigutuste lihvimine,
mille võib arvutust töö komplekside hulgast eraldi välja tõsta.
Ärgu olgu erilist närvilisust ega kiirustamist, et juba rutem
loomuliku töö juurde asuda. See poleks arukas. See oleks kalliks
minev praak. Gümnastika on puhas liigutuste mehhaanika, milles ei
pruugigi olla argivajaduse elemente, kuid vaid see, just see on
tõelise treeningu kool. Imiteeriva harjutuse eesmärk on õpetada
inimesele koormuse talumist. Ja siis, kui me jõuame tõeliste
loomulike operatsioonideni, tuleb neid kinnistada kõige visama,
järeleandmatuma trenaažiga, et saavutada töö alasti automatism.
Treening
ongi see, mis määrab ära automatismi, ja veel enam, mis määrab
ära sotsiaalse automatismi. See sotsiaalne automatism on
inimkultuuri terviklikkuse ja purunematuse pandiks hetkel, kui
purunevad tema materiaalsed tugipunktid. Sotsiaalse distsipliini
küsimused, tempo küsimused, ühiskonna seadistatud
funktsioneerimise küsimused leiavad muidugi lahenduse selles
sotsiaalses automatismis. Sotsialismi, kommunismi tegeliku teostumise
küsimus seisneb märkimisväärsel määral selles, et koguda
selline trenaažikapitali summa, mille juures poleks vaja nõukogude
tugevatoimelisi vahendeid.
Tekstist
„Kuidas tuleb töötada (Kommentaarid)”
II
...tuleb
kõik kuni viimse naelani ette valmistada, aga kui me seda ei tee,
siis peate paratamatult pidevalt tööd katkestama; järelikult
hakkame unustama töö korda, hakkame pead koormama liigse murega ja
ennast loomulikult demoraliseerima. Siis tööline otsekui istuks
toolil, millel on pidevalt nael püsti. Kultuurset töölist võibki
ebakultuursest eristada selle järgi, et esimesel on kõik käe
järgi: kõik tööriistad ja iga pisiasi, mida töös vaja läheb.
Ebakultuursel – lohakal – töölisel on kõik laiali visatud,
kõik on ula. Inimesed, kes pidevalt rebivad end töö juurest eemale
ja otsivad aeg-ajalt tööriistu ja abivahendeid, muutuvad
järk-järgult paanilisteks inimesteks. Nad teevad kõike
juhuslikult, kõik on hajali, ja nii nad rikuvad pidevalt nii ennast
kui oma tööd. Niisiis – täpne arvepidamine tööriistade ja
kõigi töös vaja olevate abivahendite üle.
IX
Meie
mahajäänud maal on juba ammu kombeks, et inimesed töötavad tohutu
pingega kuni täieliku väsimuseni ja seejärel on täielikus
puhkeseisundis, täiesti laisas seisundis. Nii on teada, et külas
töötatakse suvel täieliku kurnatuseni, aga sügisel ja talvel
ollakse poolunes. See puhkuste sesoonsus jätab oma jälje isegi
tehasetööle. Me teame, et suviti liigub rahvas tehastest tööle
maale, aga sügisel ja talve alguses naaseb tehasesse, ja väga
sageli tuleb nii välja, et puhkusele lastud töölised töötavad
tugevasti enda juures maal, aga tehasetööle vaatavad kui pooleldi
puhkusele. ... See kurnatuseni ulatuv energilisus ja täieliku
laiskuseni ulatuv puhkamine tuleb tingimata lõpetada. Tuleb teha
nii, et töös oleks puhkused jaotatud ühtlaselt. ... Ülimalt
kahjulik on töötada nii kaua, et süda hakkab juba peksma, nii et
inimene kurnatusest kukub või maha istub.
X
Töökodades
ja tehastes on väga levinud komme töö ajal midagi närida, juua
teed ja suitsetada. Tuleb palju pingutada, et sellest harjumusest
vabaneda. Kui tööletuleku ja lõuna vahel tekib nälg ja leib on
käepärast, siis on parem töö katkestada ja süüa, kuid mitte
kunagi süüa töö enese ajal. See on halb maole, see on väga halb
ka inimese iseloomule, kellel kaob igasugune vastupidavus, aga veel
kehvem on see töö enda jaoks, mida söömise ajal tehakse kindlasti
lohakalt. Rääkimata sellest, et töökohale tekivad kruusid,
klaasid, leib, söögipudemed ja kord läheb käest – söömine töö
ajal tekitab kindlasti lohakust ja korralagedust. Kui pole võimalik
lõunani oodata, siis tuleb minna selleni, et juba kogu töökoda
teeks hommikusöögivaheaja umbes 10-15 minutiks. ... Meil,
venelastel, on väga kahjulik komme juua palju teed. Tee tarbimine
suures koguses nõrgestab inimest hirmsasti, aeglustab tema organismi
tööd ja teeb inimese väga närviliseks; Lääne-Euroopas juuakse
teed või kohvi klaasikaupa, aga meil kümne klaasi kaupa. See
harjumus on meil ka töö ajal. Juua tuleb ainult janu kustutamiseks,
kuid janujoogina tuleb tee hävitada, seda enam, et tehas muutub
niimoodi mingiks teemajaks ja tekib suur korralagedus.
Suitsetamise
osas tuleks väga rangelt keelata suitsetamine töö ajal, kuid kuna
seda teha ei saa, sest see kahjulik harjumus on põhjalikult
juurdunud, siis peaks reegliks tegema, et igal juhul inimesed ei
töötaks, pabeross suus, vaid suitsetaksid töö vaheaegadel,
puhkuse ajal; paberossisuits, mida töö ajal tõmmatakse sisse
erilise jõuga, rikub kopse palju rohkem kui rahulikus olekus. Tõsi,
arvatakse, et pabeross ergutab inimest ja töö läheb suitsetades
kiiremini. See on mõnikord õige, kuid vaid ajuti, aga üldiselt
toimub ainult iseloomu riknemine. Tööline teeb siis just seda
põhipattu, et töötab tugevate hoogudega ja annab ruttu järele. On
inimesi, kes üldse ei suuda töötada ilma paberossita. See on juba
kõige ohtlikum moment; sellise harjumusega tuleb kõikjal võidelda.
... Kui töö ei lähe – ära haara paberossi järele, parem hinga
sügavamalt sisse ...
X,
XII, XV
...
Kuid kui ikkagi töö on kinni kiilunud, töö on töölise lõplikult
ära tüüdanud, siis tuleb teha järgmist; tuleb end kokku võtta,
tuleb puhastada käed, riided, tuleb korda seada tööpink, kogu
töökoht, tuleb korralikult kohale panna tööriistad, hästi järele
vaadata, kas töökohal pole midagi liigset, ja samal ajal, kas äkki
miski pole puudu, ja pärast seda, kui kord on taastatud ja inimene
tunneb teatavat meeleolutõusu, tuleb hakata uuesti tööle, ja siis
hakkab töö kindlasti tahes-tahtmata minema. ...
Katkendeid
Eduard Vilde „Raudsetest kätest”
„Veristest
mälestustest jutustasid mõlemad kindlused, niihästi rootslaste
Narva kui ka venelaste Jaanilinn; kohutavad lahingud olid neil
kantsidel möllanud, verd oli nende müüridelt ojadena voolanud,
ning jõgi nende vahel kandis tihti punaseid laineid alla mere poole.
Teistmoodi
kindlused, teistmoodi kantsid ja müürid paistsid lõuna poolt
vastu. Need kindlused ja kantsid ei olnud varemetes, ei kõdunenud
tühjalt ega mahajäetult vihma, lume ja päikese käes, vaid neis
kihises elu. Lahingud, mida neis löödi, olid töölahingud: punase
vere asemel voolas seal valge higi.”
„Villem
Luik pani juba esimesel päeval elava imestusega tähele, kui vähe
niisuguses tohutu suures töökoplis – võrreldes masinavärkide
arvuga – oli töölisi ametis. Üksainus inimene näiteks jõudis
ketrusvärkide kahekordset laia rinnet, mitme- ja mitmesaja lõngaga,
valvata ja korras hoida. Ka kahe ilmatu kiirusega töötava
kudumistelje tarvis oli üksainus inimene, meeste- või naisterahvas,
tegevuses. Villemi imetlus kasvas, kui ta nägi, kuidas suuremad
lapsedki – alaealised poisid ja tüdrukud – mõnesuguseid
raudseid töömurdjaid oskasid taltsutada. Masinate murru seas
paistis tööliste hulk hoopis vähesena. Ja ometi loeti Joa vabriku
tööliste arvu kuue tuhande peale. Vabriku suurust, mehhaaniliste
töövahendite päratut paljust võis külamees seejärgi umbkaudu
arvata, vähemasti aimatagi.”
„Raudsed
käed, terasest näpud, sajad tuhanded ühenduses, tegid päevaga töö
ära, mille kallal miljonid lihaseid sõrmi aasta otsa oleksid
vaevelnud! Raudsed käed võtsid töö lihastelt ära; viimaseid
tarvitavad nad üksnes eneste liikuma- ja seismapanemiseks ning mõne
töövea parandamiseks. Inimesesilm teeb siin tähtsamat tööd kui
ta käsi. Silm on siin kuningas, käsi ainult ta abiline ning
terasest näpud nende mõlema orjad.”
„Annele
tuli kõndides veel meelde see isevärki ja tore nähtus, mida Joa
vabrik pimedal õhtul pakkus, kui ta sajad ja tuhanded aknad olid
heledasti valgustatud. ... Nagu mõni nõiutud imeloss muinasjutust
seisis ta ees. ... otsekui oleks temas keset ilutulede merd suurt
vürstlikku rõõmupidu pühitsetud. Kuid ei, seal tehti ainult tööd,
igapäevast tööd harilikul valgustusel; seal polnud kellelgi
piduriiet seljas ega pidutuju peas; seal taltsutati raudseid
töömurdjaid ja oodati väsinud liikmetele õhtust puhkerahu.”
„Villem
märkas juba esimesel aastal, kuidas vabrikuruumide ränk, kuum õhk,
see niiske saunaleitsak täis imepeent, salalikku villatolmu, täis
õlilõhna ja higihaisu, nagu kitsas, raske vammus ta rinna ümber
heitis, teda pigistama ja rõhuma hakkas. Ja mitte ainult rinna
ümbert. See rõhk pitsitas ja muljus ka pead. ... teisel-kolmandal
aastal hakkas ta märkama, nagu oleks ta peas mõni koht, mis enne
oli elavalt tuksunud, tuimaks läinud ja soiku jäänud. Ta tundis
peas ja silmade ees vahel nagu unist udusompsu. Vaimne lõtvus ja
loidus laskusid töö juures tihti ta peale. ...
Villem
nägi varsti ära, et masin mitte töölise ori ei olnud, vaid
tööline samuti masina ori oli. Masin teenis vabrikut, tööline
masinat ja vabrikut mõlemat. Nende mõlema töö oli masinatöö,
nende mõlema liikumised masinaliikumised. Selle töö juures polnud
terasest masinal, polnud lihasmasinal midagi mõtelda. Üks ja
seesama tegevuseosake – kitsas, poolik, üksluine -, üks ja
seesama toiming ilma vähimagi vahelduseta, töö ilma alguseta, ilma
lõputa, ilma et sa näeksid oma asja edenevat kujunemist, valmimist,
oma vaeva küpset vilja ...
Ta
vajus nüüd, kui oli jõudnud tuppa, lõdvalt, umbsel loidusel
kuhugi istmele, laskis käed ja jalad rippuda, nagu ta vaimgi rippus,
ega mõelnud, tundnud, tahtnud, soovinud pikka aega mitte midagi.
Aga
Villem Luik oli rahul oma eluga, nagu kõik teisedki rahul olid. Oli
tal ju soe tuba, süüa ja juua – mida võis temasugune rohkem
nõuda. ... Ta oli nii rahul, et talle naisevõtmistki meelde ei
tulnud.”
Pavel
Kann raamatus “Kreenholmi streik 1872”:
“Kreenholmi
ettevõtlikud peremehed teenisid isegi rooja pealt. Peahoovi
ümbruskonnas paiknevates tööliskasarmutes elavad töölised olid
sunnitud kasutama majade vahel asuvaid avalikke käimlaid. Need
“väljakäigud” olid nii ehitatud, et kusi koguti eraldi ja müüdi
kasuga edasi naabruses asuvale kalevivabrikule, kus seda kasutati
villa töötlemisel. Ülejäänud fekaalid veeti aga väetisena
naabruses asuva mõisa põldudele. Muidugi mitte ilma tasuta.”
No comments:
Post a Comment