KUIDAS
ÕNN
TABAB
Eesti
Entsüklopeedia
10.
köite
(1998)
leheküljel
605
öeldakse:
“õnn,
oodatud,
kuid
vähetõenäoline
meeldiv
sündmus
(“õnnestumine”,
õnne
leidmine”,
õnne
omamine”),
seejärel
ka
täiuslikkuse-,
naudingu-
ja
rahuloluseisund
(“õnnelik
olemine”).
Mõiste
“õnn”
väljendab
inimese
välise
olemisviisi
ja
tema
olemusest
johtuvate
taotluste
kooskõla,
mille
konkreetne
vorm
sõltub
sellest,
kuidas
inimene
oma
olemust
teadvustab.
Olemuslike
taotlustega
kooskõla
saavutamist
(“õnne
otsimist”)
on
alati
käsitatud
kui
inimese
elu
põhieesmärki.”
Niisiis
- see
on
määratlus,
mis
mu
meelest
võiks
olla
täiesti
aktsepteeritav:
õnn
on
kooskõla,
harmoonia
inimese
loomusest
tulenevate
soovide
ning
välise
maailma
asjaolude
vahel,
kattuvus
nende
vahel.
Sõnal
“õnn”
on
kolm
tähenduspesa.
1)
Õnnelik
olemine,
lihtne,
tavaline
õnn,
rahulolu
oma
eluga,
happiness.
2)
Õnn
kui
vedamine,
kellelgi
on
kõvasti
õnne
olnud,
ta
on
loteriis
võitnud,
tal
on
õnnelik
käsi,
luck.
3)
Õnnis-olek,
õndsus
- see
on
juba
püsivam
metafüüsiline
seisund:
isegi
kui
inimene
parajasti
ei
pruugi
end
õnnelikuna
tunda,
võib
ta
end
tunda
õndsana,
st
ta
teab,
et
tema
mitte-õnn
on
juba
ette
niikuinii
lunastatud.
Või
on
see
siis
selline
nauding,
kus
küsimus
õnnelikkusest
kaotab
juba
tähenduse.
Bliss,
blessedness.
See
on
religioosne
õnn.
Jeesuse
mäejutluses
on
tuntud
õndsakskuulutamiste
rida
“Õndsad
on
need,
kes
on
vaimus
vaesed,
sest
nende
päralt
on
taevariik”
jne.
Kreeka
algupärandis
on
“õnnis”
makarios,
selles
sõnas
on
tegelikult
need
kolm
tähenduspesa
korraga
olemas,
nii
et
tõlkida
võiks
ka
“õnnelikud
on
need...”
või
hoopis
“vedanud
on
neil...”.
Kui
veel
rääkida
inglise
sõnade
etümoloogiast,
siis
luck
on
inglise
keeles
selgesti
vedamise-õnn,
oletatavasti
laenatud
hollandi
sõna
geluk
lühenenud
vormist
luk
õnnemänguterminina
ja
on
seoses
nt
saksa
sõnaga
Glück
- kuid
nii
hollandi
kui
saksa
keeles
on
need
sõnad
tänapäeval
pigem
õnnelikkust
kui
vedamist
tähistavad
sõnad.
Happy
ja
happiness
on
omakorda
pärit
sõnast
hap
‘vedamine,
hea
õnn’,
mille eelkäijaks vanainglise keeles oli gehp
’mugav, paslik’, samast juurest on ka
happen
‘juhtuma,
juhuslikult
ilmnema’.
Blissiga
on
lood
keerulisemad
- bliss
ei
ole
tegelikult
seotud
sõnaga
bless.
Bliss
tuleb
germaani
tüvest,
mis
tähendab
meeldiv,
helge,
lahke,
aga
ka
soosiv,
samast
juurest
on
pärit
ka
blithe
‘rõõmus,
lahke,
meeldiv‘;
bless
aga
on
seoses
sõnaga
blood/Blut,
ja
tuleb
germaani
tüvest,
mis
tähendab
pühitsema,
pühaks
tegema,
ehk
- verega
ära
märkima
(jätkem
see
meelde).
Niisiis,
ma
tahan
jõuda
selleni,
et
kui
lähtuda
sellest
esialgsest
määratlusest,
et
õnn
on
harmoonia
inimese
sisemiste
taotluste
ning
väliste
asjaolude
vahel,
siis
on
selline
harmoonia
alati
vähemasti
osaliselt
n-ö
õnneasi
- sest
väliseid
asjaolusid
täielikult
kontrollida
ja
suunata
ei
ole
kellelgi
võimalik.
Õnne
n-ö
koosseisu
kuulub
ikka
see,
et
ta
juhtub
inimesega,
langeb
osaks,
õnn
tabab
inimest
(happiness
happens);
õnne
juurde
kuulub
alati
teatav
passiivsus,
õnn
omandab
oma
õige
olemuse
just
tänu
sellele,
et
teda
ei
saa
vallutada,
omastada,
teda
saab
ainult
vastu
võtta,
kui
pakutakse.
On
olemas
väljend
“õnnele
anduma”.
Aga
enne,
kui
inimene
saab
õnnele
anduda,
peab
õnn
ise
talle
anduma
- muidu
pole
ta
õnn,
vaid
lihtsalt
saavutus,
töö
resultaat.
Õnne
küll
oodatakse
kogu
aeg,
aga
ta
peab
saabuma
mingis
mõttes
ootamatult
- ootamatul
ajal,
viisil,
kujul
või
lihtsalt
kergemini
kui
oodatud
või
saabuma
“siis,
kui
teda
enam
oodatagi
ei
osanud”.
Niisiis,
õnnele
on
iseloomulik,
et
ta
tabab
inimest
- et
välised
asjaolud
tabavad
inimese
sisemisi
taotlusi
otsekui
nool
tabab
märki.
Aga
ükskõik
kui
hoolikalt
ei
sihita,
tabab
nool
märki
alati
ootamatult
- sellest
kõneles
juba
Zenon
oma
apoorias.
On
aga
olemas
selline
asi,
mida
võiks
nimetada
õnne-ekstremismiks
või
õnne-äärmusluseks.
See
seisneb
püüetes
seda
õnne-mõistesse
sisse
kirjutatud
lahknevust
sisemise
ja
välise
vahel
täiesti
ületada,
maha
kustutada.
Üks
õnne-äärmusluse
viis
on
nt
amor
fati,
saatusearmastus,
mis
tähendab
lühidalt
öeldes
seda,
et
mis
tahes
inimese
elus
ka
ei
juhtuks,
seda
aktsepteeritakse,
sest
see
on
inimese
enda
isiklik
saatus;
seda
ei
lükata
mingil
juhul
tagasi.
Kõiki
väliseid
asjaolusid
võetakse
nende
ilmnemise
hetkel
sellistena,
nagu
nad
juba
harmoneeruksid
inimese
sisemise
saatusega
- happinessiks
piisab
sellest,
et
miski
happens.
Selline
inimene
oleks
nagu
voolav
vesi,
mis
võib
võtta
igasuguseid
kujusid,
jäädes
ikka
oma
väliskujuga
harmooniasse
- kuid
vett
ei
ole
ka
võimalik
murda
ega
purustada,
sellest
tema
õndsus.
Selline
murdmatu
ja
väljaspoolsusele
anduv
inimene
oleks
tõepoolest
õnnis.
Aga
on
ka
teisesuunaline
õnne-ekstremism:
muuta
õnneks
vajalik
väline
asjaolu
sisemiseks.
Mingis
mõttes
teeme
seda
ju
iga
päev
- sööme
midagi
maitsvat,
sisestame
õnne
allika
oma
tumedasse
saladuslikku
sisemusse
(tasub
lugeda
Elias
Canetti
“Massidest
ja
võimust”
söömise
ja
sisikonna
kohta
käivaid
peatükke).
Mehis
Heinsaarel
ilmus
2001.
aasta
oktoobri
Loomingus
jutt
“Ilus
Armin”,
mis
sai
Tuglase
preemia
ning
üldse
üheks
nii
Heinsaare
kui
ka
viimase
kümnendi
eesti
novellikirjanduse
tunnustekstiks.
Loo
sisu
on
lihtne:
kuskil
Lõuna-Mulgimaal
Läti
piiri
läheduses
Penuja
kandis
(tuttav
kant
- mu
enda
vanaema
vanaisa
on
Penuja
kalmistule
maetud)
on
üks
Armin,
pooleldi
mustlane,
eriliselt
ilus,
nii
et
kõik
naised
teda
ihaldavad.
Lõpuks
antakse
ta
meheks
sepa
tütrele
Maretile.
Nende
vahel
on
tohutu
metsik
ja
loomalik
kirg,
mis
lõpuks
ilusa
Armini
nii
ära
kurnas,
et
suures
kirevalus
lõi
Maret
Arminil
käe
otsast
ja
sõi
selle
ära.
Lõpuks
kustub
Armin
täiesti
ning
Maret
sööb
Armini
ära.
Tsiteerin:
“Ja
ta
sõi
ja
naeris,
sõi
ja
naeris
õnnest,
tundes
mehe
kõuesiniseid
silmi
oma
hammaste
vahel
purunemas,
süljega
segunemas,
tundes
neid
oma
söögitorust
alla
libisemas,
sisikonna
sooja
ning
pimedasse
sügavikku
kadumas.”
Ja
jutt
lõpeb
nii:
“Alles
siis,
nonde
nelja
või
viie
päeva
jooksul,
mis
kulusid
ilusa
Armini
aeglasele
ja
naudingurikkale
söömisele,
tundis
Maret,
et
on
mehele
viimaks
järele
jõudnud.
Et
ta
on
ometi
kord
jõudnud
sinna,
kus
mets
ja
taevas
saavad
üheks,
kus
valitsevad
õnnis
rahu
ja
igavene,
taevalik
armastus...”
See
on
niisiis
kunstjutt,
kus
kirjeldatakse
Mareti
õndsakssaamist
- ta
sööb
Armini
ilu
endale
sisse,
saab
sellega
üheks.
Ma
ei
tea,
millal
täpselt
Mehis
selle
jutu
kirjutas,
igal
juhul
pisut
üle
aasta
pärast
selle
jutu
ilmumist,
detsembris
2002,
sai
avalikuks
üks
juhtum,
mis
oli
toimunud
märtsis
2001
- võimalik,
et
“Ilusa
Armini”
kirjutamise
ajal.
Ainult
et
selles
juhtumis
polnud
Armini-nimeline
mees
mitte
söödav,
vaid
sööja:
Armin
Meiwes,
saksa
pervert,
kellel
oli
lapsepõlvest
saadik
tekkinud
fantaasia
(ehk
siis
entsüklopeedia
määratlusele
toetudes
“tema
olemusest
johtuvad
taotlused”),
et
ta
sööb
kellegi
ära
ja
saab
seeläbi
tolle
teisega
üheks.
Kunagi
lapsepõlves
olid
tema
isa
ja
vend,
keda
ta
väga
armastas,
pere
juurest
lahkunud,
ning
sellest
ajast
tekkis
Armin
Meiwesel
(mitte
päris
spontaanselt,
vaid
ema
loetud
sadistlike
Grimmi-muinasjuttude,
eeskätt
“Hansukese
ja
Gretekese”
toel)
fantaasia,
et
ta
sööb
oma
venna
ära
- mitte
vihast
venna
vastu,
vaid
just
vastupidi,
selleks,
et
jääda
temaga
püsivalt
kokku.
Täiskasvanuna,
pärast
oma
ema
surma,
asus
ta
kannibalismiteemalistest
foorumitest
otsima
inimest,
kes
oleks
nõus
end
ära
süüa
laskma,
ja
ta
leidis
sellise
inimese
- teine
saksa
pervert
Bernd
Jürgen
Brandes.
Selle
loo
juures
on
eripärane,
et
Meiwes
poleks
Brandest
ära
söönud
vastu
tolle
tahtmist
- ja
see
oli
asja
tuum:
ta
tahtis
süüa
ära
inimese,
kes
seda
ise
tahaks,
kes
tahaks
talle
ise
anduda,
nii
et
sööja
ja
söödava
vahel
oleks
täielik
harmoonia.
Ma
ei
lasku
detailidesse,
neid
võib
internetist
leida,
ilmunud
on
ka
intervjuuraamat,
kus
Meiwes
sellest
pikemalt
räägib
(ta
kannab
praegu
Saksamaal
eluaegset
vanglakaristust).
Tolles
raamatus
räägitakse
juhtunust
ka
õnne
mõiste
abil:
Meiwes
tunneb
tänini,
et
ta
saavutas
oma
õnne,
ta
on
Brandesega
üks.
Ka
Brandese
kohta
ütleb
Meiwes,
et
Brandes
suri
õnnelikuna,
talle
langes
osaks
tema
sisima
iha
täitumine.
Brandese
täielikust
õnnest
jäi
muidugi
puudu
see,
et
Meiwes
ei
olnud
nõus
Brandest
elusast
peast
sööma
hakkama,
nagu
Brandes
oleks
soovinud
- sest
Meiwese
taotlus
polnud
teise
füüsilisi
kannatusi
nautida,
tema
perverssus
oli
metafüüsilisem:
saada
üheks
teise
inimese
ihuga
mitte
ainult
ajutiselt
ja
sümboolselt,
vaid
kogu
täiega
- süüa
õnneks
vajalik
väljaspoolsus
endale
sisse
ning
saada
õndsaks,
ja
tema
õndsus
on
blessing
selle
sõna
etümoloogilises
tähenduses
- verega
märgitud,
nii
nagu
muistsel
ajal
saavutati
jumalate
soosing
vereohvri
abil.
Ma
usun,
et
nii
mõnelgi
teist
on
juba
väike
iiveldus
peale
tulnud,
nagu
mul,
alati
kui
ma
sellele
loole
pikemalt
mõtlen.
Aga
idee
sellest,
et
õndsuse
tagab
õnne
väljaspoolse
allika
n-ö
sissevõtmine,
pole
ju
midagi
erakordset,
kui
me
mõtleme
sellele,
mis
toimub
pühapäeviti
kirikutes
- armulaud.
Erinevates
kirikutes
küll
tõlgendatakse
seda
akti
erinevalt:
katoliiklased
usuvad
transsubstantsiatsiooni,
mille
kohaselt
leib
ja
vein
muutuvad
pühitsemise
hetkel
Jeesuse
ihuks
ja
vereks
substantsi
poolest,
kuigi
mitte
meeleliste
kvaliteetide
poolest,
luterlased
(vähemalt
osad
neist)
usuvad
konsubstantsiatsiooni,
mille
kohaselt
leivas
ja
veinis
säilib
Kristuse
ihu
ja
vere
substantside
kõrval
ka
leiva
ja
veini
substants,
mõned
protestandid
peavad
leiba
ja
veini
pelgalt
sümboliteks
Jeesuse
ihust
ja
verest.
Tai
kunstnik
Kittiwat
Unarrom
on
asja
travesteerinud,
pakkudes
turul
müüa
inimjäsemetega
naturalistlikult
sarnanevaid
pagaritooteid.
Algpõhimõte
jääb
ometi
samaks
- see
on
õnne-äärmuslus,
õndsus
kui
täistabamus,
kus
õnneks
vajalikud
välised
asjaolud
tabavad
alati
sisemisi
taotlusi,
sest
nende
vahel
pole
enam
piiri.
Nool
ei
pea
märklauda
tabama,
nool
kasvab
märklauast
ise
välja.
Muidugi,
õnne
väliseid
asjaolusid
saab
sisse
võtta
ka
teistmoodi
- nt
silikoonina,
implantaatidena
või
mingite
kiipidena
(kiip,
mis
muudab
su
meeleseisundit,
on
juba
ära
katsetatud,
ja
ükski
tehniline
leiutis,
mida
on
katsetatud,
ei
jää
kasutamata).
Kujutagem
ette
Matrixi
filmist
tuttavat
maailma,
kus
inimestesse
oleks
programmeeritud
õnnetunne,
kus
nende
õnn
asuks
juba
algusest
peale
mingi
kiibi
poolt
tekitatuna
nende
naha
all?
Tehnoloogia
kui
õnne
väline
asjaolu
võetakse
sisse
ja
õnn
on
üleüldine.
Miks
siis
paradiis
meis
ikka
vastumeelse
ja
perverssena
tundub?
Sest
õnnelt
oleks
sel
juhul
võetud
tema
tabavus.
No comments:
Post a Comment