AEGSUSEST
Hiljuti
juhtus piinlik lugu. Ma osutusin ülekohtuse valeinfo levitajaks –
olin oma info võtnud ühest võrguajalehest, kus teatavasti uudise
avalikustamine eelneb selle kontrollimisele ja toimetamisele, ning
paisanud selle oma Facebooki-seinale, ilma et oleksin ka ise hetkeks
mõtlema jäänud, kas äkki ei peaks seda mujalt netist üle
kontrollima. Kukkus inetult välja, noomitused ja parastamine, mis
järgnesid, olid täiesti ausalt välja teenitud.
Siis
mõtlesin – näed nüüd, Aare, järgi ikka seda, mida õigeks
pead, ära mine kaasa informaatilise kiirtoiduga. Alles mõni kuu
varem olin oma sõpradega Facebookis arutlenud selle üle, kas võiks
olemas olla selline asi nagu „uusaeglus” - mingi sihilik aegluse
viljelemine, mis ei püüdleks asjade võimalikult kiire ärategemise,
valmimise ja lõpulesaamise suunas. Selge, et selle eesmärgiks oleks
eelkõige kvaliteet. Arutelu käigus kujunesid välja „koolkonnad”
- ühtede meelest on oluline pigem tulemuse kvaliteet, aeglasemalt
tehtud asjad on hoolikamalt tehtud; teiste meelest võiks keskenduda
aga lausa kogemuse enda kvaliteedile, kus oluline pole eesmärk, vaid
rikas ja võimalikult sügavalt läbi tunnetatud maailm ise.
Kuigi
Facebook on ise kiire infoajastu vili, on ta tegelikult kasutatav ka
aegluse tekitamiseks – kui sul on piisavalt selleks sobilikke sõpru
võrgustikus, võib mõne arutlemise või vaidluse, mida muidu peaks
ajama ühe õhtu jooksul, pikendada päevade ja isegi nädalateni.
Uue meediaga kaasnenud kirjalik spontaanne keeleregister võib küll
kaasa tuua pealiskaudsema ja suvalisema suhtlusstiili ja keeleoskuse,
kuid samahästi võib selle registri kirjalikkust kasutada
põhjalikumalt läbi mõeldud ning teistele pikemat mõlgutuseaga
võimaldavate vestlusvoorude pidamiseks. Kõik oleneb ju
lõppkokkuvõttes ikkagi inimeste endi hoiakust – uued tehnoloogiad
ei pea tingimata olema inimese isandad. Ikka seesama igivana tõde –
ole kõigepealt iseenda valitseja.
*
Nonde
arutluste käigus sain ka teada, et mu uusaegluse-jutt pole midagi
põhimõtteliselt uut. Juba mitu aastakümmet on kiire
tehnologiseeritud progressitsivilisatsiooni vastukaaluna toiminud
aegluse-liikumine (Slow Movement).
See sai alguse 1986, mil Roomas Hispaania treppide juures avati fast
foodi restoran McDonalds. Carlo
Petrini eestvõttel algas reaktsioonina liikumine, mis on tuntuks
saanud Aeglase Toidu (Slow Food)
nime all ja mis paneb rõhku sellele, et toidukohtades pakutav oleks
kooskõlas kohalike toidutavadega ning toormaterjal pärineks
kohalikust ökosüsteemist; ühtlasi ollakse intensiivse
põllumajanduse vastu, mis on küsitav nii eetilisest kui
keskkonnakaitselisest aspektist.
Toiduliikumisest on aga omakorda välja arenenud terve hulk „aeglase”
toimimise programme.
Tarbimist
puudutab „aeglane elamine” (Slow Living),
mis tähtsustab nii kaupade kui tarbijavalikute kvaliteeti
(sealhulgas autentsust ning ökoloogilist ja sotsiaalset
vastutustunnet). Sellega seotud „aeglase kauba” ja „aeglase
moe” ideed vastustavad mõttetut raiskamist, mis uudsusetuultes
sunnib üha uusi asju ostma. „Aeglase raha” liikumine püüab
leida investoreid kohaliku loodushoidliku väiketootmise
edendamiseks, Slow Startup
on hoiak, mis püüab tolle uuelaadse ettevõtlusmudeli fookuse
suunata kiirelt läbilöögilt pärisprobleemide lahendamisele.
Cittaslow
püüab liiklust ja linnaelu tempot aeglustades parandada elu ja
keskkonna kvaliteeti ning pidurdada linnade paisumise ning
globaliseerumisega kaasnevat üheülbastumist. Sellega on seotud
„aeglase arhitektuuri” kontseptsioon, mis vastandub kiire
masshoonestuse tendentsile.
„Aeglase
hariduse” ideaaliks on standardiseerituse asemel arutlev ja isiku
õppimisvõime kiirust arvestav õpetamisviis. Sellele sekundeerib
„aeglane lastekasvatamine”, kus vanemad püüavad oma laste aega
võimalikult vähe kõikvõimalike ringide ja hobidega organiseerida,
lastes neil seeasemel ise maailma avastada ning olles neile seejuures
kaaslaseks.
Mulle
südamelähedane on „aeglase teaduse” kontseptsioon, mis
vastandub tänapäeval üldlevinud „avalda või hävi”
(publish-or-perish)
ideoloogiale ning peab oluliseks, et tulemusekesksuse asemel oleks
teadus huvi- või uudishimukeskne. Uued teadmised sünnivad uurimise,
lugemise ja mõtlemise teel ja kõik need tegevused vajavad aega;
uusi teadmisi ei saa ette planeerida – sest siis nad poleks ju
uued.
„Aeglase
aiapidamise” eesmärgid on peaaegu filosoofilised või
elutunnetuslikud, pidades aiapidamise juures oluliseks eelkõige
looduse kulgemise tähelepanemist ning enda seotuse tajumist sellega.
„Aeglane
kunst” tähendab nii loomise kui kunsti vastuvõtu eemaldumist
kunstiilma võistlevatest trendidest. „Aeglane meedia” püüab
pakkuda alternatiivi kiirele uudistevoole ning keskendub pigem
„mittesündmuste” reaalajas kajastamisele – Eestissegi jõudsid
teated sellest, kuidas Norras kanti televisioonis üle 12 tundi
põlevat kaminat. Selline meedia piirneb juba kunstiga, pärinedes
ideeliselt Andy Warholi kuuetunnisest filmist „Sleep”. Norras on
tehtud ka teleülekandeid rongi- või liinilaevamarsruutidelt või
ühe kampsuni valmiskudumisest. Mõistagi kuuluvad siia alla ka
kõikvõimalikud looma- ja ilmakaamerad; Eestis on aeglast
televisiooni viljelnud nt Alo-TV, pakkudes kohalikke spordiüritusi
üle kandes reaalajas vaatepunkti, mis oleks kohapeal (finišijoone
juures või publiku hulgast) sündmust jälgival pealtvaatajal.
Midagi
sarnast on ka „aeglane reisimine”, mis püüab turismi asemel
edendada varasemate aegade rännumehe hoiakut, kes reisides ka osaleb
nende kohtade elus, kuhu satub, ning kogeb maailma seekaudu
autentsemal ja osalevamal moel.
„Aeglane
vananemine” ignoreerib läänemaailmas levinud vanaduse eest
põgenemise ja nooruse pikendamise hoiakuid, pakkudes ühtlasi viise,
kuidas vanadus oleks tervislik ja elamisväärne.
On
olemas veel „aeglane tehnoloogia”, „aeglane disain”, „aeglane
programmeerimine” - kõigi eesmärgiks efektiivsuse asemel pigem
tulemuse kvaliteet ning hoidlikkus tarbija ning keskkonna suhtes.
Ameerikas on olemas isegi Aeglase Kiriku algatus, mis püüab seda
mõtteviisi kristliku aluspõhjaga ühendada.
On
loodud Aegluse Maailmainstituut (kuigi kogu aegluse-liikumisel pole
ühtset keskset organisatsiooni). Aegluse kui maailmavaate
olulisimaks teoseks peetakse Carl Honoré
„Aegluse kiituseks” (In
Praise of Slowness,
2004). Oma sotsiaalsete ja ökoloogiliste eesmärkide poolest on need
ideed muidugi sugulased nn kasvuvastase mõtteviisiga, mis vastandub
majanduskasvu-ideoloogiale: pidevalt kiirenev kasv pole lihtsalt
võimalik, see peab kuskil lõppema, ja see saab lõppeda kas
katastroofiga või ennetava aeglustuse teel. Pidevalt kasvavad ainult
vähirakud. Eestis on selles suunas ehk enim mõelnud Kaupo Vipp.
*
Maailm
hakkas kiireks muutuma siis, kui oluliseks muutus minuti täpsusega
kella vaadata. Selle vajaduse tekitas tööstusajastu oluline leiutis
– raudtee. Rongid pidid liikuma kiiresti ja täpselt, mis tähendas,
et minut muutus senisest palju tähenduslikumaks ajaühikuks, ning
ühtlasi eeldas see ka erinevate jaamade kellaaegade ühtlustamist –
tekkis ühtne vööndiaeg. Loodusliku päevakulgemise ning inimeste
subjektiivse ajataju asemele astus välisele rangele mõõtmisele
alluv objektiivne aeg. Kui tekkisid suured tehased, siis
organiseeriti nende tööaeg juba täpsete tundidena, üha rohkem
eluvaldkondi hakkas alluma täpsele kellaajale. Pilt, kus inimene
vaatab oma taskus või randme peal olevat kella ja lausub „Mul on
ainult viis minutit aega”, on ajalooliselt suhteliselt äsjane
nähtus. Meie ajatajus on muutunud väga oluliseks kriteeriumiks
kuhugi täpseks ajaks jõudmine, õigeaegsus.
Kummati
on ka tegelikult tolle „aegluse” keskne kriteerium õigeaegsus.
Aga selle kriteeriumi hindamisalus on kummalgi juhul erinev.
Ühel
puhul on see mõõdetav välise mõõduga, „õige aeg” on
sentimeetri täpsusega maha märgitud kuskil abstraktses ajavoolus.
„Aegluse” puhul aga on asjadel ja protsessidel oma sisemine „õige
aeg”. Võib-olla olekski „aegluse” asemel parem öelda „aegsus”
- asjad sünnivad aegsasti, ja kui neil lasta niimoodi tekkida,
saavad nad valmis „omal ajal”. Loometööga, näiteks
kirjutamisega kokku puutunuil on sellest kindlasti kogemus olemas.
Minul on lausa mitu erinevat kirjutamisrežiimi.
Üks (nagu näiteks siinset teksti kirjutades) on selline, kus suund
ja tähtaeg on ette antud, see on rongisõit, kus lihtsalt tuleb
kellaajaks jaama jõuda – loomulikult on võimalik ka niimoodi loov
olla, planeerides „reisi” sisse piisavalt „munemise” ja
mõlgutamise aega. Nii saab kirjutada asju, mille sisu üldjoontes on
juba teada. Teine lugu on aga tekstidega, mis kohuvad esile kuskilt
endalegi teadmata hämarikust ning üllatavad ennastki, näiteks
luuletused, mis luuletuse nime väärivad. Enamik luuletajaid teab
kas või aimamisi, et „luuletus on alati targem kui luuletaja”,
see tähendab, luuletus sisaldab rohkem, kui luuletaja sinna sisse on
mõelnud panna. Ja et selline asi saaks juhtuda, on vaja, et tekst
tuleks oma aja järgi – sellise teksti valmimise aega ei saa ette
planeerida, vaid tuleb tema kujunemist jälgida ning varitseda, kuni
lõpuks on selge, et nüüd on õige aeg, nüüd on ta valmis, nüüd
on tal selline kuju, et ta saab ütelda seda, mida ta tegelikult
tahab ütelda. Aeglus on loov, sest ta laseb esile tulla
senitundmatul.
*
Üks
viis aeglust praktiseerida on näiteks mitte lugeda raamatuid või
vaadata filme puhtalt seepärast, et neist parajasti palju
räägitakse. Teisisõnu – mitte püüda olla iga hinna eest
kursis. „Kursis olemine” pärineb ladina sõnast cursus,
mis tähendab algselt jooksmist. Aga millal on jooksmisel mõtet?
Siis, kui peetakse jahti või kui põgenetakse. Ja veel siis, kui
joostakse võidu. Aga sport sellisel kujul, nagu ta praegu on, on ka
alles raudteejärgse ajastu nähtus – inimvõimed võistlevad
stopperiga. Sport on puhas aja ületamise valdkond, „õige aja”
edestamise kunst, ja sellisena võib-olla kogu ajastu
sümptomaatilisim kultuurinähtus.
Võib-olla
tulekski siis küsida: kas ma pean millelegi jahti, kas ma põgenen
millegi eest, kas ma teen sporti? Ja kui ma ei tee ühtki neist, miks
ma siis jooksen, miks ma ”olen kursis”, miks ma olen jooksus?
No comments:
Post a Comment