Kirjastuselt Lugemik on ilmunud Tõnis Saadoja "Tööd 2008-2014". See sisaldab täismahus kuut Saadoja maali- või fotoseeriat ning iga sarja juurde ka selle kohta kirjutatud teksti, autoriteks Andres Kurg, Aare Pilv, Eero Epner, Niels van Tomme, Anu Allas ja Maria-Kristiina Soomre. Kirjutasin saatva-küsitleva teksti teose "Tagasi aeda" kohta.
69
KÜSIMÄRKI
See
pildisari tekitab küsimusi, sest ta on mingis mõttes niivõrd
triviaalne. Kunstnik on kulutanud mitu kuud, et maalida
fotorealistlikud maalid esemetest, mida ta kunagi teismelisena
ekspressiivses stiilis juba maalis, ja on raske ette kujutada, et
selle kõige mõte on lihtsalt neid esemeid kahes erinevas stiilis ja
tehnikas näidata. Ei saa ju olla,
et kunstnik on tahtnud lihtsalt kujutada noid esemeid, mis on oma
praktilisest eluilmast välja tõstetud ja teenivad koolis vaikelude
modellidena, abstraktsete vormide mannekeenidena. Või saab? Kas
vaataja peaks otsima piltide kaudu selle konkreetse kunstniku
intentsiooni, mingit kunstniku poolset aimatavat kontseptsiooni,
liiati kui pildisarjale on pandud eksegeesi nõudev pealkiri, mis ei
kirjelda pilte, vaid viitab mingile tõlgendatavale tähendusele? Kui
vaatajale piisaks lihtsalt puhtast vaatamise elamusest, kui ta
soovibki sisse elada valguse käes olelevate esemete nii-olekusse,
vaikelu tardunud elus-olekusse, natüürmordi varjusurma – kui
sellest piisab, siis pole küsimusi rohkem vaja. Siis on nii, nagu
Canterbury peapiiskop Rowan Williams kirjeldas oma usku – "vaikiv
tõe ootamine, puhas istumine ja hingamine küsimärgi kohalolekus"
(silent waiting on the truth, pure sitting and breathing in
the presence of the question mark,
lause mida ateist Dawkins on kasutanud religioosse nonsensi
õpikunäitena, kuid mille poeetiline täpsus on vaieldamatu).
Kuid küsimärgi kohalolu hakkab siiski vaikusesse küsimusi endid
sigitama. Alustuseks sunnib näiteks küsima, mida selle pealkirjaga
meile öeldakse – "Tagasi aeda"? On see viide "kunstniku
lapsepõlvele", millest ollakse õnneks välja kasvanud nagu
lasteaiast, kuid ihatakse kummati ka tagasi nagu paradiisiaeda? Küsin
kunstnikult endalt ja saan kinnitust: "No see pealkiri on jah
selline Arkaadiast lasteaiani"; ja lisaks veel paar
konkreetsemat viidet, mis on ajenditeks olnud, muuhulgas Ristikivi
"Rohtaed". Stopp, ütlen ma endale, kas ma tahan pildi
taandada mõtetele kunstniku peas? Sest vaataja olen ju mina; miks
peaksin ma piltidele lähenema kaudteed pidi, kui ma võin pilte oma
silmaga vaadata?
Silm
aga on juba küsitleva mõistuse endale külge haakinud ja usub, et
vaatav silm saab piltidele ligi just küsiva pilgu kaudu. Kas on siin
piltidel midagi näha,
st mis nimelt peaks siin piltidel nähtud, ära nähtud saama? Mida
näidatakse? Esemeid,
selge see; erinevatel aegadel, erinevates tehnikates, selge see –
ja siit erinevusest uurduvadki triviaalse pinna alla uued küsimused.
Küsimine
tahab pääseda pinna alla. Küsija usub, et pinna all on sügavus
(ja ta usub, et selle kunstniku puhul on kujutise pind kriitiline
fookus, kui meenutada kas või tema tehtud teatri fotorealistlikku
laemaali, mille pinna peale on kohe pärast valmimist tõmmatud
kulumisjäljed). Kas pind ise annab sügavuse sisu kohta märke?
Kuidas on pildi pind kaetud? Vanadel piltidel (ma nimetan lühiduse
huvides kunstikooli aegseid guaššmaale
"vanadeks" ja nüüdseid õlimaale "uuteks"
piltideks) on pintslijäljed selgelt nähtavad, kujutatavasse on
ilmselgelt sekkutud, ma näen subjektiivset värvi-iha, mille suhtes
esemed saavad vaid vahendiks. Kas saab öelda, et siin on midagi
kinni kaetud, teismeline iseduse-iha on laotatud üle reaalsuse enda?
Võimalik. Uutel piltidel on pintslijälg põhimõtteliselt kadunud,
kujutis ise ei anna mingit märki subjektiivsest sekkumisest; ma saan
pilte võrreldes aru, et vanade piltide vormid on pisut välja
venitatud, otsekui tahaks nad ülespoole kasvada; samuti on esemed
vanadel piltidel pisut lähemal, esemed ei taha kohati pildile ära
mahtuda. Ma näen uute piltide taustal (kas saab nii öelda – ühed
pildid on teiste taustaks?), et vanadel toimub otsekui pealetung
silma ette pandud esemetele, siin mitte lihtsalt ei nähta, vaid
tahetakse midagi näha
ja näidata, tahetakse midagi ise
näha, kaetakse oma näitamistungiga nähtav kinni.
Kuid on siis uued pildid läbipaistvad? Kas asjade sügavus on mulle
siin avali? On vaid nähtavus ise ning sügavus on teisale nihkunud.
Pintslijäljed on kadunud, kujutamisest kättpidi kinni hoidev
isikupära on kuhugi taandunud, iha näha ja näidata on varjule
läinud asjade endi endastmõistetava nähtavuse taha. Läbipaistvuse
pinna all on nüüd üks teine sügavus, mis kisub küsimusi katvast
kestast läbi tungima. Pind tingib sügavuse järele küsiva hoiaku,
pind osutab sellele, mis on tema all; kuid ühtlasi on ta
kokkupuutepind – varjamise viis loob ühtlasi ka viisi, kuidas
varjatava sügavusega kokku puututakse. Kas need pildipaarid on
teinetese sügavuse vastastikuse küsitlemise stereo? Kas nad püüavad
vastastikku teineteise katvat pinda kõrvale nihutada? Kas nad siis
ei tea, et maal ongi puhas pind, mis on paberi või lõuendi pinnale
kantud, kas nad on unustanud, et nad on Marsyased? Jah, nad ei tea,
nad on unustanud, sest muidu vaataja ei usuks neid.
Kuid vahepindu on ju veelgi. Uued pildid püüavad mind uskuma panna,
et nad kujutavad esemeid, kuigi tegelikult kujutavad nad fotosid. See
lisab veel ühe katva vahemembraani. Uued pildid kujutavad neid
esemeid ühel konkreetsel hetkel – sellist pilti poleks kunagi
võimalik maalida otse natuurist, sest maalimine on ajaline tegevus,
kuid need valgused ja varjud, kumad ja peegeldused on ühe kindla
hetke omad. Siit on kõrvaldatud maalikunstile üldiselt omane
abstraktsioon, mis tuleneb maalimise ajalisusest – siin pole midagi
üle ega puudu, kujutis on täis konkreetse hetke
ei-tihkust-ega-hõredust. Neis uutes piltides puudub aeg, ja kas
nende maalide teatav kummituslikkus (kummituslikkus just nimelt
maalidena) ei tule just sellest, et kuigi maal ise on ajaline jälg
juba oma füüsilise tekkimismehhanismi poolest, siis kujutatavas ei
kajastu see kuidagi? Kas ei kujutata siin mingis mõttes olukorda,
mida inimlikus tajus mitte kunagi ei eksisteeri, kas pole see
tegelikult miinusmärgiline abstraktsioon – digitaalne tõlge läbi
ebaisikulise objektiivi (samas kui vanad pildid on analoog-ülekanded
tegelikkusest lõuendile koos selle ülekande enda jäädvustumisega,
nii et mingis mõttes on vanad pildid uutest "realistlikumad")?
Uute piltide fotorealism ei ole inimsilma realism, vaid realism, mis
asub inimsilmast väljaspool. See on peatatud tegelikkus. Kas ei
sisalda need uued vaikelud teatavat transtsendentset vaikimist, mis
on üle kantud värviga kaetud lõuendi ajalisusse, ometi nii, et see
aeg on kujutise eksaktsusse ära peidetud? Neil piltidel (neis
piltides?) on näha hetk, kuid mitte silmapilk, see pole silma
pilkumisega liigendatud, vaid jäädavalt lahti oleva silma vaade,
mis ületab inimliku abstraheeriva ja libiseva vaatamisvõime. Kas on
need uued maalid üldse vaatamiseks mõeldud?
Selles valguses – kummad pildid on rohkem fiktsioon? Kas vanad oma
ebarealistliku värvimölluga, mida võib näha vaid vaimusilmas, või
uued oma silmavälisusega? Kummas on rohkem transtsendentsi? Kas
transtsendentsusse kuulub rohkem subjektiivne efemeerne kujutlusvõime
või pelk reaalsuse objektiivne hetk? Küsi aga küsi!
Kui
vanades piltides liigub maalija subjektiivsus, kas siis uutes tõesti
ei liigu midagi? Kas ei liigu nad ometi kuhugi tagasi,
nagu pealkirjaga püütakse öelda?
Kui
uued pildid lähevad tagasi, siis mida otsima? Kas nad otsivad samade
esemete kaudu endist nägijat, toonast silma? Tookordset kätt? Või
otsivad nad sama silma ja sama käe kaudu esemeid, mis tookord jäid
selle käe ja silma ihade varju? Kust tuleb üldse mulje, et uued
pildid lähevad tagasi? Kas siis vanad pildid on omaaegne "edasi"?
Või on vanades piltides mingi paigalolek, paik, kuhu uued tagasi
lähevad? Või liiguvad hoopis vanad pildid uute paigaloleku poole?
Miks on vaja teineteise kaudu kaudteed minna, kas ühes või teises
eraldi pole seda, kuhu tagasi
tahetakse minna? Võib-olla üritavad uued pildid midagi korrata,
korrata vanade piltide püüet kuhugi õndsasse aeda tagasi minna?
Vaevalt et vastus mind kuhugi sügavamale juhiks, või kui juhibki,
siis vanade ja uute piltide vahelisse vaikusse, sellesse tõelisse,
mille kohta piltide endi vaikelud on vaid sümbolid.
Või kui liikuda pealkirja teise sõna juurde, siis kas võib öelda,
et kumbki pildipoolus esindab kaht erinevat paradiisikontseptsiooni:
vanad pildid lapselikku süütult loovat suhet tegelikkusesse ning
uued pildid subjekti-eelset esemete ise-oleku tühjust enne head ja
kurja?
Kuid
kui ma püüan noid uusi pilte foto-membraani kaudu komplitseerida,
kas ei tegele ma siiski lihtsustava taandamisega? Sest need pole ju
siiski pelgalt fotode jäädvustused, siin on siiski miski, mis neid
radikaalselt fotost eristab – kui foto on pelk valguse jälg
vastavalt töödeldud materjalil, on maalimine sellesama valguse
silmaline ja käeline kirjutamine. Siin on käsi mängus. Kas pole
nende uute maalide eesmärgiks olla jälg – mitte valgusest, vaid –
sellest, kuidas oma isikliku subjektse käe kiri on allutatud valguse
neutraalsusele? On see valgus ikka neutraalne? Kas ei kuma siit
mingit nõrka melanhooliat? Kui jah, siis kas see tuleb kujutisest
endast, ükskõikse valguse käes vaikivate esemete kokkupuutest
elava ja kõnetuda püüdva silmaga, või kunstniku subjektiivsest
ajalikkuse-kontekstist, mis on juba pealkirjasse sisse
programmeeritud? Või on see, mida mu püsitu silm melanhooliaks
tõlgib, hoopis teatav paratamatuse atmosfäär – aja kulgemise ja
esemete nii-olu paratamatus, millele kujutav käsi – ja käe kaudu
kogu ajalik ihulikkus – end allutab? See allutamine toimub uutel
piltidel kujutise täieliku valitsemise kaudu, see aga omakorda
seisneb täielikus alistumises kujutisele. Alistuv valitsemine –
enesevalitsus kui allumine neutraalsusele; täielik kohalolu, et end
siis sellest kohast kõrvaldada, astuda samm tagasi –
täielikku kohaollu puudujana.
Olla võimalikult aktiivselt kohal passiivsena, olla tegusalt
kannatlik nagu Laozi kirjeldatud tühi rattarumm kodarate keskel või
anuma tühi õõnsus, mis teeb nad kasutatavaks. Kas pole
pildipindade taguses sügavikus peidus just see küsimärgi kohalolu,
milles istutakse ja täidetakse aeg sellega, et viia oma
pintslitõmbed taandumiseni, tagasiastumiseni?
On see pildisari autori enesekohane kommentaar oma arengule
kunstnikuna või kommentaar nähtava maailma olemusele, esemete ja
aja transtsendentsile, mis eri hetkedel end erineval viisil varjab?
Või ühinevad need kommentaarid siin?
Miks
ikkagi on vanade piltide juurde uusi vaja? Milline on nende
omavaheline suhe? Kas uued pildid peaksid vanu asendama? Võib-olla
isegi tühistama? Aga milleks siis vanu näidata? Kas uued peaks vanu
täiendama? Võib-olla isegi lõpule viima? Kuid kas sel juhul ei
peaks piisama uutest piltidest? Nad peavad mõlemad olemas olema, kas
või juba selle pärast, et oleks näha, et vahepeal on kunstikoolist
mõned esemed kaotsi läinud, aeg on oma töö teinud (mida on aeg
nendega teinud?). Kumbki pool poleks teiseta täielik – isegi nüüd
maalitud perfektne fotorealism on perfektne vaid formaalses mõttes,
sest kui need uued pildid ei osutaks vanadele, siis poleks seda sihti
tagasi, millest
pealkiri räägib. Vanad ja uued pildid osutavad vastastikku just
teineteise poolikusele – kas pole nad täielikud just oma
vastastikuses, jagatud, ühises poolikuses?
Kas ei ole selles poolikuste üksteisele osutavas täielikkuses
kujutatud aega ennast – aeg kui poolikustest koosnev täielikkus,
mis lakkaks olemast täielik niipea, kui koonduks üheks, jagamatuks
tervikuks, sest kaotaks siis kohe oma sisemise dünaamika ja
liikuvuse, kaotaks oma sügavuse, jääks pelgaks pinnaks, kestaks?
Vastastikku teineteisele osutavad "tookord" ning objektiivi
hetkes vilgatav igavik; üks oma loomupärases mööduvuses ikka
tagantkäe transtsendentsi libisev, teine loomuldasa teispool silma;
mõlemad siin silma ja käe juurde tagasi toodud.
Kas ma müstifitseerin? Või vaatan pärani otsa asjade ja aja
pelgale reaalsusele, mis on oma liig-ilmsuses müstilisem mis tahes
tooniga sõnastusest? Kas ma romantiseerin, olles silmitsi käe ja
aja poolt valmis meisterdatud kujutise lummusega, maalimise igivana
saladusega? Võimalik. On ju lõpuks tegemist väga kaine teosega, ja
just see kainus paneb pea pööritama.
*
Kui ma sellest maaliseeriast paaril korral tuttavatele rääkisin,
siis pärast teose kirjeldamist täpsustasid nad alati üle: "Mis
see pealkiri oli, "Tagasi aega"?"
Ma lõpetan lõiguga Thomas Manni "Võlumäe" 6. peatüki
algusest (nii nagu selle on tõlkinud ja tihendanud oma
dramatiseeringus Madis Kõiv, mööda minnes Marta Sillaotsa
kanoonilisest tõlkest):
"Mis on aeg? Saladus – olemuseta ja kõikvõimas.
Nähtustemaailma tingimus, liikumine seotuna ja segatuna kehade
olemasolu ja liikumisega ruumis. Kas polekski siis aega, kui poleks
liikumist? Ei mingit liikumist, ilma ajata? Küsi vaid! Aeg toimib,
tal on verbaalne koosseis, ta “aegab”... Mida ta siis aegab?
Muutust? Nüüd ei ole tookord, siin ei ole seal, nende vahel on
liikumine. Kuna aga liikumine, mis aega mõõdab, on tiirlev,
iseendas suletud, siis sedasama on ka liikumine ja muutus, mida
peaaegu rahuks ja paigalseisuks võiks nimetada; sest tookord kordab
end alatasa nüüd'is, seal-olemine siin-viibimises. Ja kuna lisaks
ei ole lõplik aeg ja piiratud ruum ka kõige meeleheitlikuma
pingutusega kujutletav, siis on otsustatud ruumi ja aega mõtelda
lõputuks – arvates, et seda on veidigi lihtsam teha. Kas on aga
igaveses võimalik järgnevus, lõpmatuses kõrvalseis?
Küsi aga küsi, lõpmatuseni."
No comments:
Post a Comment